Tegn små dyr

Kort om forløbet
Fang små dyr - tegn dem - og beskrive hvordan de ser ud med fagrelevante begreber; f.eks. antal ben, farver, vinger, dækvinger, antenner, munddele, kindbakker, levested osv.
Forberedelse
Sæt dig ind i sagerne. Gå evt. selv ud og fang smådyr i det område, du har valgt.
- Print de to arbejdsark - og laminer dem evt., så de kan bruges igen.
- Vis arbejdsarkene til eleverne - og tal med dem om, hvad man kalder de forskellige dele af et insekt.
- Forklar dem - at I skal ud og fange smådyr, tegne dem - og sætte navnene på jeres tegninger
- Find fangstredskaber: insektsuger, lupglas, insektnet, osv. Se evt. 7 måder at fange små dyr.
- Udsæt evt. fald- eller kartoffelfælder dagen inden.
Sådan gør du
Gå ud til det sted, hvor I skal fange smådyr. Det kan være i en skov eller i en have.
- Forklar eleverne, at I skal fange små dyr. I kan samle de små dyr i forskellige syltetøjsglas.
- Hver elev får et lupglas - og hver elev skal vælge sig et dyr og sætte det forsigtigt ned i lupglasset.
- Hver elev sætter sig nu på knæ på sin jakke - kigger i lupglasset - og tegner dyret.
- På tegningen skal eleven skrive, hvad de forskellige dele af dyret hedder - og tænke over, hvad dyret bruger delen til.

Tegning: Nationalpark Mols Bjerge.
Efterbehandling
Eleverne tegner deres egne skitser rene. Eleverne laver deres egen begrebsbog i hånden eller på Ipad: brug evt. Bookcreator.
I kan også lave en fælles udstilling - eller en Klassens dyrebog.
Besøgssteder
- Molslaboratoriet og Naturcenter Syddjurs for undervisning.
- Enhver skov, sø, overdrev eller strand i Nationalpark Mols Bjerge og alle andre steder