Mad på bål. Ret: Pandekager med ramsløg-pesto og tang-chips

Lave mad på bål, med selv samlede planter og medbragt dej til pandekager.
Bålmad i udeskole på Bjedsted skole. Foto: Henrik Bjerg.

Forberede eleverne og forældre på vejret, og hvad for noget tøj de skal have på.

Man skal have noget grej med: Waders, gryder, køkkenknive, brænde til bål, viskestykker, skærebræt, grydeske, bålpander, øseske, servietter og muligvis tallerkener. olie til chips og pesto, pandekagedej.

Find et passende sted, med toilet og evt. madpakkehus. Opdater gruppen om regler ved kysten... bål, affald, osv.

tænd et bål på forhånd, så der ikke går tid med det. (hvis der er masser af tid, kan deltagerne selv gøre det.
Opdel deltagerne i 2 grupper, så et hold samler ramsløg, og det andet samler tang.
Tør tangen og riv det i små ”chipse” lignende stykker, så det er klar til at komme i gryden
Ramsløget skal skæret til, så det kan blandes til pesto.
Når pestoen og chipsene er ved at være klar, kan de første begynde med deres pandekager.
Når pandekagerne er færdige, kan man smøre ramsløg-pesto på og drysse tang-chips hen over.

Bearbejdning

Det er en god ide at evaluere om dagen, både med gruppen man har med, men også med dem man har arbejdet sammen med. Det er vigtigt at få pointeret de ting der er gået knap så godt, så man kan ændre det til næste gang, og holde fast i det der er gået godt.

Forslag til videre arbejde

Man kan altid udvide opgaven, med at sætte garn og ruser og forberede mad med fisk og krabber.

Skabe nye sanse-oplevelser ved at lave mad ved stranden, samtidig med man formidler viden omkring planter ved kysten. Få hænderne i vandet og planterne, skabe en anderledes og sjovere form for undervisning. Madlavning kan skabe en god social oplevelse, hvor hele gruppen skal arbejde sammen for at få et resultat alle kan være glade for. Det er vigtigt at gøre dagen til en sjov og inspirerende dag. At være udenfor og have undervisning, med en stor gruppe, kan være svært og uoverskueligt. Så alt afhængigt af alder og størrelse på gruppen, skal man huske at variere i mængden af information, og ikke fylde så meget på så man glemmer tiden til at få hænderne i vandet, og jorde