Sodavandsoplukker af rådyrben

Få fat på rådyrben - og lav sodavandsoplukkere med klassen.

I Danmark bliver der skudt over 100.000 rådyr hvert år. Når rådyrene er parteret og klar til at komme i fryseren ligger deres ben tilbage - og de bliver bare smidt ud. 400.000 rådyrben!

Få ben
Det er lovligt, at skaffe ben, horn og tænder til undervisningen og lade eleverne arbejde med dem. Tal med en jæger i dit nabolag om du kan få rådyrben af ham/hende, når de er færdige med at brække og forlægge dyret. Hvis du har en stor klasse, kan du samle ben gennem længere tid og gemme dem i fryseren. Dér kan de holde sig i årevis.

Jagtsæson
Jagtsæsonen for råbukke er fra den 16. maj til den 15. juli - og for bukke, råer og lam fra 1. oktober til 15. januar. I kan tage med på jagt med forløbet "På jagt med Skoven i Skolen" og skaffe benene selv. Se nederst.

Rådyrbenssodavandsoplukker.

Frys ben
Du kan gemme benene i fryseren, til du skal bruge dem.

Tør ben
Tør rådyrbenene over en varmekilde i 14 dage før du skal bruge dem. Du skal lægge dem et sted med god luftcirkulation og varme. Hvis tørringen går for langsomt, kan de blive sure og der kan gå dyr i dem. Især om sommeren skal du holde fluerne væk under tørringen.

Oplukkerjern
Du skal bestille oplukkerjern ved de der forhandler sløjdartikler. Vælg de jern hvor der medfølger en lille plade til indlæg mellem ben og jern. Kan eleverne evt. lave selv i træ?

Foto: Søren Risborg.
Her er en masse oplukkerdele.
Foto: Søren Risborg.

Værktøj du og klassen får brug for.
Foto: Søren Risborg.

Forklar eleverne hvad de skal lave - og lad dem vælge et rådyrben hver.

Sav
Vis eleverne hvordan de skal save deres rådyrben lige over med en finttandet sav - evt. en nedstryger, så delen med klovene er ca. 15 - 18 cm.

Foto: Søren Risborg.
Eleverne skal save rådyrbenet lige over.

Bor hul
Når benet er savet over, skal eleverne bore hullet til oplukkerjernet. Hullet skal bores lige ned i knoglen, så marven bores væk. Elever må bruge stationær boremaskine, når de er 10 år og efter de har modtaget instruktion i brugen af denne. Emnet, der bores i, skal være fastspændt.

Eleverne skal ikke bore længere ned, end angelen på oplukkerjernet er lang. Jernet skal gå stramt ned i hullet. Hvis hullet er for lille til jernet, kan der evt. bruge en lille spidsslebet stiksavsklinge på skaft til at lave to riller i knoglen til jernet. Eleverne skal prøve at montere jernet i benet, inden du limer.

Foto: Søren Risborg.
Eleverne kan hjælpe hinanden med at bore et hul i hvert rådyrben.

Lim
Eleverne må ikke arbejde med tokomponent lim, så hvis du vil bruge denne lim, er det dig der skal lime og du skal derfor udtænke et system, så hver elev kan kende deres egen oplukker – de er meget ens (poser, navneskilte eller andet).

Foto: Søren Risborg.
Brug tokomponentlim til at lime oplukkerjernet fast i rådyrbenet.
Foto: Søren Risborg.

Hullet i knoglen fyldes godt op med lim og oplukkerdelen presses på plads med pladen på. Oplukkerdelen sættes i skruestikken i høvlebænken, den skal vende nedad, så limen fordeler sig rundt om stykket i knoglen.

Det færdige produkt
Den færdige oplukker kommer til at se nogenlunde sådan ud:

Rådyrbenssodavandsoplukker - undersiden.

Baggrund
Læs sammen med eleverne om hjortevildtet og rådyret i Leksikon.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.