Slåen-saft

Her kan du se, hvordan du laver saft af slåen.
Slåen - en lille busk med stenfrugter som små blommer.

Kort om slåen

Slåen-bær ser søde ud. De ligner bittesmå blommer, sortblå og blåduggede som de er - og man får lige lyst til at hapse løs af dem. Men pas på. Slåens bær er meget bitre og snerper munden sammen. Først når de har fået frost, smager de sødt - og så kan du lave saft af dem.

Du kan finde slåen og slåen-bær i skovbryn og levende hegn. Slåen er en busk.

Læg mærke til hvor der vokser slåen i løbet af sommeren. Gå ud til slåen-buskene efter den første nattefrost, pluk de små blå bær i en kurv og tag dem med hjem til saft.

Læs opskriften igennem - for det tager længere tid end man skulle tro at lave saft af slåen-bær:

1. dag:
  • Hjemme skyller du dine slåen-bær.
  • Kog vand i en gryde.
  • Hæld dine slåen-bær i gryden og lad dem koge kort til de brister.
  • Lad bærrene stå i vandet i 12 timer.
  • Læg et klæde i et dørslag - som du lægger op i en gryde.
  • Hæld saft og bær i dørslaget - så saften kan løbe ned i gryden i løbet af nogle timer.
  • Kog saften op igen - og hæld den over bærrene en gang til. Vent et døgn.
2. dag:
  • Kog saften op igen - og hæld den over bærrene en gang til. Vent et døgn.
3. dag
  • Kog saften op igen - og hæld den over bærrene en gang til.
  • Mål hvor meget saft du har lavet i et litermål - og hæld saften i en gryde.
  • Mål sukker op, så det passer.
  • Kog saft og sukker op.
  • Hæld saften på rene, skoldede flasker, som er skyllet i atamon - eller frys den i poser.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.