Fuglebad

Fugle bader også. Her er ideer til fuglebade.
Et fuglebad kan laves helt simpelt

Lidt om fuglebad

Vand betyder meget for fugle og for andre dyr. Hvis du gerne vil tiltrække fugle til din have eller din skolegård, så giv de vilde fugle et fuglebad.

Et fuglebad er i virkeligheden bare en kunstig vandpyt – dvs. en flad beholder, der er højst 10 cm på det dybeste sted. Fuglene bruger det til at bade i og drikke af – og mange andre små og store dyr kan nyde godt af det friske vand både sommer og vinter. Nedenfor finder du nogle ideer til fuglebade.

Fuglebadet skal stå på jorden i nærheden af nogle buske, så fuglene hurtigt kan søge skjul for rovfugle – men ikke så tæt på buskadset, at katten kan komme uset hen til de badende fugle.

Du skal sørge for, at fuglebadet er fyldt med frisk, koldt vand – og skifte vand hver dag. En gang imellem kan du skrubbe badet rent med en stiv børste.

Du skal bruge en stor, flad beholder, som er pæn – og som kan tåle at stå udendørs med vand i meget af året. Den skal være omkring 10 cm dyb – og hvis siderne skråner er det ekstra luksus. Tænk selv, hvad kunne det være…

Her er ideer til forskellige fuglebade:

Fuglebad af sten
Det klassiske fuglebad er hugget i sten. Du kan selv hugge en hulning i en flad sten. Hvis du vil det, så find en flot, stor sten - gerne med en naturlig hulning. Du skal bruge en hammer, en mejsel og et par beskyttelsesbriller. Så er det bare at hugge løs. Det er hårdt – og det tager lang tid at hugge i sten. Hvis I er flere om det, kan I skiftes – og så går det nemmere.

Flere ideer:
  • En stor underskål til en stor urtepotte er også rigtig god i størrelsen.
  • En stor, flad lerskål, som du selv har lavet – og brændt og glaseret, så der kan være vand i.
  • Et stort fladt låg.
  • En gammel stegepande.
Ja, mulighederne er mange. Det vigtigste er, at fugle får mulighed for at bade - og at du synes at fuglebadet er til at holde ud at kigge på.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.