Børn og Træer

Plant træer - og følg dem i n/t fra 1. til 6. klasse med udeundervisning tre-fire gange om året. Find Skoven i Skolens grundbog som 23 forløb, gratis pdf eller bog.
Børn og træer - Plant træer. Tegning: Eva Wulff.

Natur/teknologi i naturen

Børn og Træer er Skoven i Skolens grundbog til natur/teknologi i naturen. Materialet flytter en del af undervisningen ud i det fri og giver eleverne mulighed for at udforske skoven og træet. Grundiden er enkel: Eleverne planter et træ i 1. klasse og følger det gennem hele natur-teknik forløbet med undervisning ude tre-fire gange om året. Bøgerne kan også bruges uden træplantning.

Du kan finde Børn og Træer her i form af:
  • 23 kapitler lagt ud som selvstændige forløb
  • Bøger som gratis pdf-filer
  • Bøger på papir
bt-kap12_0.jpg
 
Temaer
Børn og Træer består af 23 kapitler, som behandler 23 centrale temaer i natur/teknologi. De kan bruges uafhængigt eller i sammenhæng. Du kan finde kapitlerne her som selvstændige forløb - med elevark som eleverne selv kan læse og kopiark til brug i klassen og i naturen.

For 1. - 3. klasse:
For 4. - 6. klasse
Natur/teknik + dansk og matematik i skoven
Børn og Træer tager udgangspunkt i skoven, men kommer bredt rundt om faget natur/teknologi. Samtidig inddrages dansk og matematik som værktøjsfag. Bøgerne indeholder et væld af ideer til en undervisning, der kobler inde og ude.
 
bt-kap17_0.jpg

Billige bøger - og gratis PDF

I 2012 overtog Skoven i Skolen restlageret af Børn og Træer-bøger fra Forlaget Alinea. Vi sælger bøgerne billigt, så længe lager haves. Se priser nedenfor. Oven i prisen skal lægges moms + porto + 100 kr. i ekspeditionsgebyr - for det tager tid at pakke og fakturere.
 
3 bøger
Børn og Træer består af:
Begge elevbøger er flergangsbøger med viden formidlet for børn og fine tegninger. Bøgerne kan suppleres med materialer på www.skoven-i-skolen.dk.
 

bt-kap14_0.jpg
 

Anmeldelse

Børn og Træer blev anmeldt i marts 2007 i Folkeskolen. Du kan læse anmeldelsen her:
 
Anmeldelse af Børn og Træer 1.-3.klasse og 4.-6. klasse
 
Anmeldt af: Steen Ehlers for bladet "Folkeskolen" på www.folkeskolen.dk marts 2007
 
I mange undervisningsmaterialer til natur/teknik er det ambitionen at dække et helt års undervisning med én og samme elevbog - der så også på hvert klassetrin præsenterer en bred vifte af fagets forskellige emner.
 
I dette materiale er det et bærende princip, at eleverne faktisk kan beskæftige sig med samme overordnede tema en hel bog igennem og således komme i dybden gennem lang tids arbejde med "Børn og Træer".
 
De to elevbøger er beregnet for 1.-3., henholdsvis 4.-6. klassetrin. Tegninger og fotos balancerer fint med den overskuelige tekst; indholdssiden byder på en sober behandling af mange emner, og der er som lovet i lærervejledningen noget (meget!) for både "hånd og ånd": Vi bruger træ, små dyr i skoven, træer og fugle, træer og fotosyntese - for blot at nævne nogle få overskrifter. Over hundrede kopiark tjener til uddybning af fagligheden, ligesom der på hver side i bøgerne er angivet en kode, så man på nettet kan søge endnu flere oplysninger.
 
Det kribler - ikke bare i skovbunden, men formentlig også i fingrene på mange lærere, der nok har haft lysten og interessen, men måske ikke den faglige ballast til at gøre turen i skoven med ungerne til andet og mere end netop en skovtur. Det sidste skub kan den endnu tøvende få af en fyldig lærervejledning. Her kunne de indledende begrundelser for udeundervisning, med den ikke ualmindelige sammenblanding af "læringsstil" og "intelligens", sagtens have været udeladt. For dette materiale må da nærmest sælge sig selv?
 
Om materialet 
Forfatter: Malene Bendix, Arne Bjerrum og Steen Erik Nielsen
Børn og træer 1.-3. klasse: 28 sider, 141,25 kroner. Klassesæt, 25 stk: 3.037,50 kroner Børn og træer 4.-6. klasse: 44 sider, 141,25 kroner. Klassesæt, 25 stk: 3.037,50 kroner Lærervejledning: 272 sider, 1.012,50 kroner
Serie: Skoven i Skolen
Forlag: Alinea

bt-kap6_0.jpg

Gratis træer

Skoler kan kontakte Naturstyrelsens lokale enheder og høre om mulighederne for at få lov at plante træer i forbindelse med skovrejsning på Naturstyrelsens arealer. Det er forskelligt hvor meget skovrejsning, der finder sted i de forskellige enheder. Men spørg den lokale enhed om mulighederne for at finde træer, arealer til træplantning og evt. hjælp til plantning fra naturvejledere eller skovfogeder.
 
 
Hvis I ønsker at plante på andre arealer, skal skolen selv få fat på træerne. Køb i en planteskole, få af kommunen - eller dyrk selv små træer fra frø. Det kan være, at Skoven i Skolen igen får mulighed for at dele træer ud i forbindelse med Genplant Planeten 2015, 16 og 17.
 
 bt-kap19_0.jpg
 

Hvorfor planter vi træer

Folketinget besluttede i 1989, at vi skal fordoble det danske skovareal fra cirka 11 til cirka 22 procent i løbet af en trægeneration. Årsagerne er mange - her er i kort form en række gode grunde:
  • Træer giver glæde, viden, sundhed og miljø til børn og voksne
  • Træer giver plads til mange forskellige dyr og planter
  • Træer beskytter grundvandet
  • Træer renser luften
  • Træer optager CO2 og modvirker klimaforandringer
  • Træer modvirker jorderosion
  • Træer giver træ til huse, møbler og papir
  • Træer giver brænde og varme
  • Træ er en CO2-neutral energikilde

 

Fælles Mål i natur/teknik består bl.a. af Trinmål efter 2. klasse, 4. klasse og 6. klasse. Nedenstående matricer giver et overblik over hvilke Trinmål der arbejdes med i de 22 kapitler i Børn og Træer.

Børn og Træer strækker sig over hele natur/teknikforløbet fra 1. klasse til 6. klasse. Hvert år arbejdes ude 3 – 4 gange.

 

Dreng planter

 

Hvad lærer man af at plante et træ - og følge det gennem 6 års natur-teknik i naturen, med ekskursioner ud i verden 3 - 4 gange om året? Foto: Malene Bendix.


Trinmål efter 2. klasse

X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
(X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold

 

Den nære omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

1: Lær træerne

at kende

2: Plant et træ

3: Træ-ernes

frø og frugter

4: Hold varmen

i vinter-

skoven

5: Små dyr 

i skoven

6: Vi bruger 

træ

7: Bål, kniv

og færdsel i skoven

Sortere materialer

og stoffer efter

egne kriterier og

enkle givne kriterier 

X X XXX

Demonstrere

ændringer af s

toffer og materialer,

bl.a. smeltning og

opløsning

   X XX

Beskrive

lokalområdet

for andre

(X)(X)(X)(X)(X) (X)

Undersøge

hverdags-

fænomener,

hverunder farver,

lys og tyngdekraft

X(X)XX  X

Beskrive udvalgte

dyr og planter

XXXXX  

Kende de natur-

områder, hvor

navngivne planter

og dyr lever

XXXXX X

Kende menneskets

sanser

X(X)(X)(X)(X)(X)(X)

Undersøge enkle

kropsfuntioner,

hverunder

bevægeapperatet

X(X)(X)X(X)(X)(X)

Give eksempler på

forhold, der har

betydning for

deres egen

sundhed, her-

under søvn, mad

og trivsel

X XX  X

Anvende vigtige

regler for god

hygiejne

       

Kende forhold,

der karakteri-

serer de

forskellige

årstider

XXXXX  

Undersøge

enkle forhold

vedrørende

vejret

(X)*(X)*(X)*(X)*(X)* (X)*

      
*Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.

 

 

Den fjerne omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

1: Lær

træerne

at kende

2: Plant et træ

3: Træ-

ernes

frø og frugter

4: Hold

varmen

i vinter-skoven

5: Små

dyr i skoven

6: Vi

bruger træ

7: Bål, kniv

og færdsel i skoven

Fortælle,

hvordan dyr

præsenteres

i medierne

   (X)(X)  

Kende dyr

og planter

fra forskellige

naturområder

XXXXX (X)

Fortælle om

årstider, sol

og måne samt

ændringer i

længde på

dag og nat

(X)(X)(X)(X)(X) (X)

 

     

Menneskets samspil med naturen

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

1: Lær

træerne

at kende

2: Plant et træ

3: Træ-

ernes

frø og frugter

4: Hold

varmen

i vinter-skoven

5: Små

dyr i skoven

6: Vi

bruger træ

7: Bål, kniv

og færdsel i

skoven

Tage hensyn

til planter, dyr

og natur og

vise det

gennem egen

adfærd

XXXXX X

Give eksempler

på livsnødven-

dige ressourcer,

der indgår i

deres dagligdag

 X X XX

Fortælle om,

hvordan

samfundet

håndterer

nødvendige

ressourcer,

herunder

vand og affald

     X 

 



Arbejdsmåder og tankegange

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder der sætter dem i stand til at:

 

 

1: Lær

træerne

at kende

2: Plant et træ

3: Træ-

ernes

frø og frugter

4: Hold

varmen

i vinter-skoven

5: Små

dyr i skoven

6: Vi

bruger træ

7: Bål, kniv

og færdsel i

skoven

Stille enkle

spørgsmål

og forudsige

forløb ud fra

iagttagelser,

oplevelser

og mindre

undersøgelser

XXXXXXX

Udføre enkle

forsøg og

eksperimenter

i klassen,

laboratoriet,

naturen og

lokalsamfundet

XXXXXXX

Beskrive enkle

fænomener,

bl.a. et frøs

spiring og lys

i en pære

XXXXXXX

Bygge enkle

modeller af

konkrete

genstande

     XX

Anvende

enkelt udstyr,

herunder

termometer,

lup og ketcher

X**X*X*X* *

Bruge værktøj

som hammer og s

kruetrækker

 X XXXX

Indsamle,

ordne og

kategorisere

efter enkle

iagttagelser

X(X)X(X)X(X) 

Kende vigtige

navne og enkle

grundlæggende

faglige begreber 

XXXXXXX

Formidle egne

resultater og

erfaringer, bl.a.

gennem tegning,

fortælling og

dramatisering

XXXXXXX

Indtaste og

ordne enkle

data

  X X  


*Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber. 

 

 

Trinmål efter 4. klasse

X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
(X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold

 

 

Den nære omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

8: Dyr og

dyrespor i

skoven

9: Lav papir

10: Træernes

blomster

11: Træer,

blade og

mangfoldighed

12: Fæld et træ

og se på ved 

13: Træer

om vinteren 

14: Se på blomster

Ordne

materialer

og stoffer

efter faglige

kriterier

X XXXXX

Beskrive

fænomener

som lys, lyd

og bevægelse

(X) (X)(X)(X)(X)(X)

Skelne mellem,

om resultatet af

en forandrings-

proces er

endelig eller

reversibel

(X)(X)(X)(X)X(X)(X)

Beskrive hverdags-

fænomener,

herunder

elektricitet og

magnetisme

       

Redegøre for

karakteristiske

træk ved lokal-

området, som

det fremtræder

i dag

X XXXXX

Redegøre for,

hvorledes lokal-

området har

ændret sig

   X   

Beskrive planter

og dyr samt

deres levesteder

X XXXXX

Redegøre for

sammenhængen

mellem planter

og dyrs bygning,

form, funktion

og levested

X XXXXX

Fortælle om

menneskets sanser

og kropsfunktioner,

bl.a. åndedræt og

fordøjelsessystem

(X)   (X)  

Beskrive enkle,

vigtige regler

for sund levevis

(X) (X)(X)(X)(X)(X)

Bruge enkle

fagudtryk i

beskrivelsen af vejriagttagelser 

(X)* (X)*(X)*(X)*(X)*(X)*

Anvende enkle

måleinstrumenter

til undersøgelse

af vejret

(X)* (X)*(X)*(X)*(X)*(X)*

 

*Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.

 

 

Den fjerne omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

8: Dyr og

dyrespor i

skoven

9: Lav papir

10: Træernes

blomster

11: Træer,

blade og

mangfoldighed

12: Fæld et træ

og se på ved 

13: Træer

om vinteren

14: Se på blomster

Beskrive

menneskers

levevilkår i

andre kulturer

set i forhold

til egne leve-

vilkår

       

Give eksempler

på, hvordan

naturkatastrofer

indvirker på

planter, dyr

og menneskers

levevilkår

   X   

Give eksempler

på, hvordan

medier formidler

viden om

naturen

(X) (X)(X) (X)(X)

Beskrive dyr

og planter fra

forskellige

naturområder

X XXXXX

Give eksempler

på menneskers

levevilkår forskellige

steder på jorden

       

Kende

forskellige

landskabstyper

X XXXXX

Kende alment

geografisk

navnestof fra

regioner og

stater i vores

egen del af

verden

       

Kende

geografiske

forhold, der er

karakteristiske

for udvalgte

regioner og s

tater i vores

egen verdensdel

       

Kende månens

bevægelser

omkring jorden

og jordens

bevægelse

omkring solen

og forbinde

dette med

oplevede

dagligdags

fænomener

(X) (X)(X)(X)(X)(X)
Give eksempler på, hvordan organismer opfylder deres livsbetingelser forskellige steder på jordenX XXXXX


 


Menneskets samspil med naturen

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

 

 

8: Dyr og

dyrespor i

skoven

9: Lav papir

10: Træernes

blomster

11: Træer,

blade og

mangfoldighed

12: Fæld et træ

og se på ved 

13: Træer

om vinteren

14: Se på blomster

Give eksempler

på natur-

anvendelse og

naturbevarelse

lokalt og globalt

   XX  

Give eksempler

på samfundets

anvendelse og

udnyttelse af

teknik

 X XX  

Beskrive forskelle

og ligheder på

redskaber og

apparaters

udformning og

anvendelse til

forskellige tider

 X  X  

 

 

Arbejdsmåder og tankegange

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

8: Dyr og

dyrespor i

skoven

9: Lav papir

10: Træernes

blomster

11: Træer,

blade og

mangfoldighed

12: Fæld et træ

og se på ved

13: Træer

om vinteren

14: Se på blomster

Stille spørgsmål

og fremsætte

hypoteser på

baggrund af

iagttagelser,

oplevelser

og mindre

undersøgelser

XXXXXXX

Gennemføre og

beskrive enkle

undersøgelser

og eksperimenter

XXXXXXX

Vælge mellem og

arbejde med

forskellige

undersøgelses-

metoder

X XXXXX

Bygge modeller

og enkle apparater

    X  

Anvende udstyr,

bl.a. kort og

globus

(X) (X)(X)(X)(X)(X)

Kategorisere

resultater af

undersøgelser

X XX XX

Benytte navne-

stof, fagudtryk

og enkelt fagsprog

XXXXXXX

Formidle egne

undersøgelser

og eksperimenter,

bl.a. gennem

tekst, grafisk

fremstilling,

foredrag og

dramatisering

XXXXXXX

Opsamle og

ordne enkle data

og informationer

X XX XX

 

 

Trinmål efter 6. klasse

X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
(X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold

 

 

Den nære omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

15: Føde-

kæder i

skoven

16: Træer

og fugle

17: Træer

i kunst og

eventyr

18: Lev

i skoven

19: Træer

og foto-

syntese

20: Design

i træ

21: Mere 

skov i

Danmark

22: Plant

træer for

fremtiden

23: Mål

vejr

Udvælge og anvende materialer og stoffer på baggrund af deres forskellige egenskaber som styrke, isolerings- eller ledningsevne   X X   
Give eksempler på, hvordan nye egenskaber fremkommer, når forskellige materialer og stoffer bruges sammen    XX   
Beskrive og fremdrage sammenhænge i enkle produktions-processer fra hverdagen      X  
Beskrive og fremdrage karakteristiske træk ved lokal-området og sammenligne med områder, der har en anden strukturXX X  XX 
Beskrive og redegøre for, på hvilken måde lokalområdet har ændret sigXX X  XXX
Komme med forslag til, hvorledes lokalområdet kan udvikle sigXX X  XX 
Beskrive sammenhænge mellem planter, dyr og deres levesteder, herunder fødekæder og økosystemerXX  X XXX
Sammenligne forskellige levesteder og forskellige planter og dyrs tilpasningXX  X XXX
Diskutere forskellen på det levende og det ikke-levende(X)(X)  (X)  (X)(X)
Beskrive vigtige menneskelige organsystemer, herunder kredsløb og væsentlige faktorer, der påvirker disse, som kost og motion    (X)    
Begrunde valg om forhold, der har betydning for egen sundhed    X    
Sammenligne egne observationer med en vejrudsigt(X)*(X)* (X)*(X)*   X
Fortælle om fænomener, der knytter sig til de forskellige årstider(X)(X) (X)(X)    

 

*Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.

 

 

Den fjerne omverden

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

15: Føde-

kæder i

skoven

16: Træer

og fugle

17: Træer

i kunst og

eventyr

18: Lev

i skoven

19: Træer

og foto-

syntese

20: Design

i træ

21: Mere 

skov i

Danmark

22: Plant

træer for

fremtiden

23: Mål

vejr

Redegøre for karakteristiske træk ved regionale områder med udgangspunkt i egne forhold(X)(X)(X)(X)  X X
Redegøre for, hvorledes regionale områder har ændret sig(X)(X)(X)(X)  X X
Redegøre for årsager til naturkatastrofers opståen      X  
Forholde sig til mediernes fremstilling om naturfaglige forhold ud fra egen videnXX  X XXX
Redegøre for, hvorledes naturkatastrofer indvirker på dyr og menneskers levevilkår(X)(X)  (X) X  
Beskrive forhold, der har betydning for dyr og planters tilpasning til forskellige levevilkårXX XX XXX
Sammenligne og beskrive de forskelle i levevilkår, mennesker har forskellige steder på jorden         
Knytte sammenhænge mellem oplysninger fra tematiske kort og den virkelighed, de repræsenterer   X     
Sammenholde viden om regionale og globale mønstre med viden om levevilkår for mennesker, dyr og planter      (X)  
Kende alment geografisk navnestof fra regioner og stater i vores egen og andre verdensdele         
Sammenligne geografiske forhold, der er karakteristiske for udvalgte regioner og stater i vores egen og andre verdensdele      (X)  
Kende hovedtræk af solsystemets opbygning og forbinde dette med dagslængde, årstider, klimaforskelle, tidevand         
Kende hovedtræk af jordens og livets udvikling         
Beskrive forhold, der har betydning for livets udvikling, herunder variationer og naturlig udvælgelse(X)(X) (X)(X) (X)(X)(X)

 


 
Menneskets samspil med naturen

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

15: Føde-

kæder i

skoven

16: Træer

og fugle

17: Træer

i kunst og

eventyr

18: Lev

i skoven

19: Træer

og foto-

syntese

20: Design

i træ

21: Mere 

skov i

Danmark

22: Plant

træer for

fremtiden

23: Mål

vejr

Kende til skrevne og uskrevne regler om at færdes sikkert og hensynsfuldt i naturen(X)(X) (X)(X)    
Redegøre for naturanvendelse og naturbevarelse lokalt og globalt og de interessemodsætninger, der knytter sig hertil      XX 
Redegøre for eksempler på ressourcer, der har betydning for planter, dyr og menneskers levevilkårX  XX XX 
Give eksempler på, hvordan samfundets brug af teknologi på et område kan skabe problemer på andre områder som vand/spildevand og energiforsyning/forurening(X)     X  
Give eksempler på, hvordan ændringer i anvendelse af teknologi har indvirket på planter, dyr og menneskers levevilkår, herunder transport og landbrug      X  
Kende til miljøproblemer lokalt og globalt samt give eksempler på, hvordan disse problemer kan løses.X     X  

 

 
Arbejdsmåder og tankegange

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

 

 

15: Føde-

kæder i

skoven

16: Træer

og fugle

17: Træer

i kunst og

eventyr

18: Lev

i skoven

19: Træer

og foto-

syntese

20: Design

i træ

21: Mere 

skov i

Danmark

22: Plant

træer for

fremtiden

23: Mål

vejr

Stille spørgsmål med udgangspunkt i egne ideer og fremsætte hypoteser som grundlag for undersøgelserXXX XXXXX
Planlægge og gennemføre enkle undersøgelser og eksperimenter af mere systematisk karakterXX  X XXX
Sammenligne undersøgelsesresultater og sammenfatte enkle generelle regler, bl.a. om opløsning, fordampning og magnetismeXX  X  XX
Designe og bygge apparater og modeller efter egne ideer og redegøre for form, funktion og hensigt (X) (X) X  (X)
Vælge og benytte relevant udstyrXX XXX XX
Bruge relevante hjælpemidler som mikroskop og indikatorer    X    

Opsamle og formidle undersøgelser og eksperimenter
XXX XXXXX
Benytte fagsprog og anvende abstrakte begreberXXXXXXXXX
Formidle egne og andres undersøgelser og eksperimenter ved hjælp af relevante fremstillingsformer, bl.a. gennem tekst, grafisk fremstilling, foredrag og dramatiseringXXX(X)XXXXX
Give begrundede svar ved at sammenstille egne erfaringer og informationer andre steder fraXX  XXX X
Opsamle, ordne og formidle data og informationerXXXXXXXXX