Physical education and academic achievement in elementary school

Fysisk aktivitet har betydning for pigernes testresultater i børnehave til 5. klasse, viser amerikansk undersøgelse. Drenge er ikke påvirket.
Der er mulighed for masser af bevægelse i udeskole. Naturklassebørn fra Rødkilde skole. Foto: Lasse Bak Sørensen.
Fysisk aktivitet er vigtigt for børns sundhed - men det har også en positiv effekt på deres læring. Det viser en amerikansk undersøgelse fra 2008. Undersøgelsen er foretaget på 5300 børn fra børnehaven til 5. klasse. Den sammenligner antallet af idrætstimer med elevernes resultater i test.

Konklusioner

Undersøgelsen konkluderer, at fysisk aktivitet har betydning for læring - hos piger. Piger som dyrker idræt mellem 70 og 300 minutter om ugen klarer sig bedre i matematik og læsning end de piger der kun har 35 minutters idræt eller mindre.

Undersøgelsen ser ingen forskel hos drengene. Susan Carlson som er hovedforfatter på undersøgelsen mener at det skydes at drengene i sig selv er mere aktive. For at se resultater hos dem skal de have meget længere tid til fysiske aktiviteter.

Susan Carlson forklarer bevægelsens betydning for læring sådan her i Folkeskolen nr. 9, 2008:
"Når du bevæger dig, bliver blodtilførslen til hjernen forøget, men det er lige så vigtigt, at børn får brændt noget energi af og kan vende tilbage til klasselokalet mere afslappede og parate til at koncentrere sig", siger Susan Carlson. Hun advarer mod at fokusere alene på de målbare læringsresultater i denne sammenhæng.

Du kan finde undersøgelsen på www.ajph.org. Det koster penge at downloade artiklen.

Udgivelse

Physical Education and Academic Achievement in Elementary School
April 2008, Vol 98, No. 4 | American Journal of Public Health 721-727
Susan A. Carlson, MPH, Janet E. Fulton, PhD, Sarah M. Lee, PhD, L. Michele Maynard, PhD, David R. Brown, PhD, Harold W. Kohl, III, PhD and William H. Dietz, MD, PhD
The authors are with the Centers for Disease Control and Prevention, Atlanta, Ga.