Udeskole, sted og interesse for science
Find specialet "Stedets betydning for interesse i science-fag" fra marts 2013.
Der findes mange muligheder at skabe interesse for science-fag, når undervisningen gøres praktisk og konkret. I specialeprojektet ’Stedets betydning for interesse i science-fag’, fra DPU, Aarhus Universitet, konkluderer Mads Bølling at undervisningssteder i urbane uformelle læringsmiljøer har mindst otte didaktiske muligheder for at stimulere interesse i science-faglig undervisning i udeskole.
Speciale om udeskole og science
I sit specialeprojekt har Mads Bølling undersøgt hvilke muligheder der findes for at skabe interesse i den science-faglige undervisning, når undervisningen flyttes ud til steder i by-skolers nærmiljø. I projektet er undervisningen på tre forskellige steder blevet undersøgt i science-fagene natur/teknik og matematik på 6. klassetrin: En parkeringsplads, en grøn park og zoologiske have.
Du kan finde specialet her. Pdf-filen fylder 14 MB.
Otte muligheder for at skabe interesse
Resultaterne viser, at der blandt udeskolelærere findes positive didaktiske strategier med henblik på at stimulere interessen. Konklusionen er, at undervisningssteder i urbane uformelle læringsmiljøer, der anvendes i udeskole, har mindst otte didaktiske muligheder med henblik på at stimulere elevers interesse i science-undervisning i udeskole:
- At flytte undervisningen fra et kendt til et nyt og anderledes sted,
- Steder der ikke er en del af den almindelige skole-hverdag har andre betingelser for elevernes oplevelse af spænding,
- Anvende udendørs steder til at skabe et positivt, socialt og hyggeligt arbejdsfællesskab i mindre grupper,
- Lægge et science-fagligt perspektiv ned over steder fra elevernes hverdag,
- Anvende historisk og kulturel viden om steder samt benytte denne viden som grundlag for at anlægge et science-perspektiv på steder,
- Vælge steder, hvor der findes levende, virkelige og autentiske materialer samt faciliteter, der har relevans for science-fag,
- Vælge kultiverede og tilrettelagte steder med henblik på, at styrke elevers fokus på undervisningsaktiviteter,
-
Vælge mindre kultiverede og tilrettelagte steder med henblik på at arbejde med mere åbne opgaver.
Argumenter for udeskole-praksis
Viden om science er vigtig for såvel det enkelte individ, som for det større samfund, hvis man vil skabe et engagement inden for bl.a. miljø- og sundhed. Interesse for et fagligt område er imidlertid afgørende for elevernes motivation for at beskæftige sig med området og herigennem tilegne sig faglig viden.
Udeskole er efterhånden en almindelig praksis i folkeskole, især i science-fag. På trods af at "den naturlige verden" undersøges uden for skolens mure, kan undervisningen i science-fag imidlertid betragtes som teoretisk og abstrakt, og primært knyttet til skolens bygninger, rum og lokaler. Specialets resultater giver argumenter for at anvende udeskole i science-fag, ved at anvise muligheder for at stimulere interesse for naturfag via valget af undervisningssteder.