14. maj 2012

Lejrtur i Sverige

Hörjelgården i Skåne tager imod danske skoleklasser.

Oplev landbrug som det så ud i 1814

Hörjelgården ligger i Sjöbo Kommune i det sydøstlige Skåne. Det er en korsvirkesgård fra 1814, som tilhører den svenske Naturfredningsforening. Her har man gennem mere end 30 år gennemført et omfattende arbejde med at restaurere det gamle agerlandskab, som fandtes i Skåne og Danmark før industrialiseringen. På gården findes enge med høslet, naturgræsgange og små agre.

Lejrskole fra Danmark

Hvert år kommer mange svenske og danske skoleklasser til Hörjelgården på lejrskole. I løbet af 2 - 5 dage får eleverne et godt billede af, hvordan livet på landet var i 1800-tallet. En natur- og kulturpædagog er tilknyttet stedet - og besøgende tilbydes et varieret program - med praktiske aktiviteter. Der er plads til 30 personer, som kan overnatte. Hörjelgården er medlem af den svenska Naturskoleföreningen.

Transport

Det er muligt at tage kollektiv trafik fra Danmark til Hörjelgårdens busstoppested - med Skånetrafikken. Find mere information om transport på www.skanetrafiken.se.

Film

En klasse fra Rynkeby på Fyn kom til Hörjelgården i 2011. Filmen her handler om deres besøg. Den er tekstet på både svensk og dansk. Se filmen på youtube.

For yderligere information og evt. bestilling af lejrskole kontakt:

Hjalmar Dahm
Björkensdalsvägen 6