2. maj 2014

Nyt site om udeskole i luften 1. maj

Pressemeddelelse fra Skoven i Skolen og Udeskole.dk udsendt fredag den 2. maj 2014
Udeskolebørn fra Hammerum skole skærer roelygter.
Endelig!
1. maj gik Skoven i Skolens nye hjemmeside i luften. Her kan lærere og elever over hele landet finde og dele ideer til udeskole og faglig undervisning ude i virkeligheden, som kan bruges ind i den nye skolereform.

Ideer til udeskole
Undersøg hastighed i vandløbet i fysik, lyt til fuglesang i musik – eller besøg en kirkegård i kristendom og historie. I kan også skrive lodrette trædigte i dansk – eller bygge en sæbekassebil i sløjd og køre ræs i matematik.

På den nye hjemmeside www.skoven-i-skolen.dk er der ideer til udeundervisning i alle skolens fag og klassetrin – og forskningsbaseret viden om udeskole. Her findes fx:
  • Aktiviteter: Udeideer for børn og voksne
  • Undervisningsforløb: Faglige udeforløb for alle fag og klassetrin
  • Årstidshjulet: Et ide- og planlægningsværktøj for børn og voksne
  • Leksikon: Viden om dyr og planter for børn og voksne
  • Skovmad: Naturkogebog for alle
  • Viden om udeskole: Teoretiske artikler om udeskole
  • Quizzer: Hvad ved du om dyr og planter
  • Blogs: Kloge folk blogger om udeskole
  • Kort:
    • Mennesker og steder: Her kan fx naturvejledere, biavlere og andre lægge tilbud ind til skoler.
    • Brugernes materialer: Her kan brugerne dele ideer og materialer
Ny skole
Den nye hjemmeside kan støtte lærere og pædagoger i deres arbejde med en skolereform, hvor nøgleord er åben skole, kobling af teori og praksis, bevægelse og motivation.

”Udeskole har bredt sig nedefra – og udvikles lige nu på skoler over hele landet,” siger Malene Bendix, der er koordinator for Skoven i Skolen og Udeskole.dk. ”Der er lige nu et stort behov for konkrete ideer til, hvordan man flytter dele af skolens faglige undervisning ud i virkeligheden. Og der er behov for, at lærere og pædagoger kan dele deres ideer, så det der udvikles i Gedser også kan bruges i Skagen. Alt det håber vi at kunne understøtte med det nye site.”

Støtte
logo-nordea-fonden.jpglogo-undervisningsministeriet.jpglogo-15-juni-fonden.jpg

Udvikling
Det nye site er udviklet af webbureauet Kathart og Skoven i Skolen.

Koordinator Malene Bendix, e-mail info@skoven-i-skolen.dk.

Baggrund

Hvad er Skoven i Skolen
Skoven i Skolen er et undervisningsprojekt, som siden 1999 har formidlet ideer til og viden om udeskole og udeundervisning – først i skov – og i dag i alle naturtyper og i kulturens rum. Bag Skoven i Skolen står Dansk Skovforening, Friluftsrådet, Naturstyrelsen, Træ Er Miljø og Undervisningsministeriet.

Fakta om hjemmesiden
Det nye site samler Skoven i Skolens to gamle hjemmesider www.skoven-i-skolen.dk og www.udeskole.dk og udnytter internettets muligheder anno 2014. Hjemmesiden ligger nu som desktopversion – og vil i løbet af nogle uger også kunne bruges på mobiler og tablets. Skoven i Skolens gamle hjemmeside, der er udviklet år 2000, bliver besøgt af mellem 40.000 og 60.000 unikke brugere om måneden.

Et site – to navne
Det nye site er en sammensmeltning af www.skoven-i-skolen.dk og www.udeskole.dk – og det får lov at beholde begge navne. Så kan brugerne selv vælge. Sitet kan frit benyttes af lærere og pædagoger og alle andre.

Hvad er udeskole
Udeskole er en undervisningsform, hvor klassen regelmæssigt supplerer den faglige undervisning i klasseværelset med mere praktisk, udforskende og skabende arbejde uden i verden omkring skolen. Læs meget mere om udeskole på det nye site – og se særligt hæftet ”Udeskole – viden i virkeligheden”.

Sidste nyt

Viser  ud af