21. maj 2013

Skolebørn savner bevægelse og udendørs aktiviteter

Nyhedsbrev fra Udeskole.dk den 21. maj 2013
Kære Læser

Så folder foråret sig ud over os. Her er nyt fra Udeskole.dk. Send os gerne flere nyheder - så sender vi dem videre.

BØRNERÅDET: MERE BEVÆGELSE OG VARIATION I UNDERVISNINGEN

En undersøgelse fra Børnerådet viser, at det 7. - 10. klasses elever savner mest i skoledagen er bevægelse, udendørs aktiviteter og bedre muligheder for at besøge virksomheder og ungdomsuddannelser. Find undersøgelsens resultater i pressemeddelse fra Børnerådet, her.

UDESKOLE PÅ DANSKE LÆRER- OG PÆDAGOGUDDANNELSER

Karen Barfod fra VIA og Lars Hansen fra Den Frie Lærerskole har undersøgt, hvor i Danmark man arbejder med udeskole på lærer- og pædagoguddannelserne. Se deres resultater i artiklen "Udeskole på lærer- og pædagoguddannelsen" her.

Ud fra resultaterne er Udeskole.dk´s artikel om institutioner, som arbejder med udeskole i Danmark blevet opdateret. Se det nye overblik her - og send gerne rettelser og supplerende oplysninger til info@udeskole.dk.

URBAN UDESKOLE - OG UDESKOLE I NORDEN

Den 16. og 17. april afholdt Læreruddannelsen på Metropol to vellykkede konferencer om henholdsvis "Urban udeskole" og "Udeskole i Norden". De bedste nordiske forskere, som Arne Jordet fra Høgskolen i Hedmark i Norge, Erik Mygind fra Københavns Universitet og Anders Szczepanski fra Linkøbing Universitet deltog med oplæg sammen med en række phd-studerende, lektorer fra læreruddannelsen m.fl.

Det er muligt at finde et samlet materiale fra forskerkonferencen "Udeskole i Norden"

LEDER FRA POLITIKEN

Se også lige Politikens leder fra i dag.

FORÅR

Og så er det vel ved at være tid til brændenældesuppe med grydebrød. Her en opskrifter fra Skoven i Skolen:

God tur ud i foråret.

UDESKOLE.DK