Vandmølle-teknologi

Afprøv de forskellige typer af vandmøller i den gamle fisketrappe ved Kattinge Værk Slusehus, og lav målinger af vandkraftens effekt under forskellige forsøgsopstillinger.
Vandets kræfter sætter gang i møllen!

Læs om vandkraft her

Opgaven

Eleverne skal med modelmøller afprøve vandkraft på forskellige typer af vandmøller, vandstande/tryk og effektmålinger. Møllemodellerne er en del af det blå klasseværelse ved Kattinge Værk Slusehus, og skal bookes sammen med klasseværelset.

I fisketrappens sluser er der skinner, som vandmøllemodellerne kan føres ned i, hvorefter der kan lukkes vand igennem møllerne og effekten af møllernes omdregninger kan måles. Der er møllemodeller med overfaldshjul, underfaldshjul og vandturbine, så de forskellige teknologier kan sammenlignes.