Udeskole-initiativer i Esbjerg Kommune
Hvad forstår vi ved udeskole?
Vi forstår uderummet bredt. Det er ikke kun naturen med skov og sø, men også kulturen med museer, havn, virksomheder osv.
Det summer omkring byens skoler
På Vestervangsskolen har en gruppe af elever med særlige behov gennem et par år er arbejdet regelmæssigt ude. Det fungerer godt og er så populært at lærerne har oplevet andre elever spørge, hvad de skal gøre for at få lov til at komme med?!
På Kvaglundskolen og Vestervangskolen har man planlagt, at de såkaldte førskolebørn, som fra april går på skolens fritidsordning, skal være i udeskole en til to dage om uge.
På Sønderrisskolen har otte lærere fået ”en portion timer” til at arbejde på at indarbejde udeskoletanken i indskolingen fra næste skoleår. De afholder en møde/kursusrække, hvor de i større eller mindre grad bliver bakket op af naturvejledere fra Skoletjenesten og konsulenter fra Pædagogisk Udvikling (begge en del af det samlede Esbjerg Skolevæsen). På skolen har man udnævnt en udeskolekontaktperson, identificeret gode udeskolesteder i lokalområdet og afsat penge til etablering af udeskole. I gruppen er man blevet enig om at forpligte hinanden på at man fra næste skoleår, som minimum, er ude et modul om ugen - gerne mere.
Fourfeldtskolen har ved et samarbejde med ”skovens folk” fra kommunens Teknik og Miljøafdeling fundet et område, som kan indrettes som udeskolebase. Skolen har fået penge fra Friluftsrådet til etablering af shelters og en bålplads. I første omgang er initiativet tænkt som et specialundervisningstilbud.
En af kommunens midtby-skoler, Danmarksgades Skole har købt en kolonihave beliggende op af en skov i gå-afstand fra skolen. De har søgt fonde og de tilskud de har fået vil blive brugt til at bygge et lille hus i haven og anlægge højbede. I første omgang har børnehaveklasserne og nogle af specialklasserne vist interesse. Skolens børnehaveklasser har en fast ugentlig turdag. Man har ikke på skolen forpligtet hinanden på, hvordan der skal tænkes udeskole.
På Kvaglundskolen har man valgt at en børnehaveklasse skal være en form for prøveklud. En naturvejleder har i samarbejde med børnehaveklasselederen fundet tre gode udeskoleområder omkring skolen. Skolens førskolebørn skal, når de begynder i april, være to dage om ugen i en nærliggende skov.
Flere skoler, fx Nordvangsskolen og Blåbjerggårdskolen, har taget initiativer i form at indretning af udendørsarealer, samt ved at lade lærere og pædagoger deltage i udeskole-relaterede kurser.
Lang tradition for udeundervisning i Esbjerg skolevæsen
Spas – spille på alle strenge
At ”Spille På Alle Strenge” betyder, at skolernes medarbejdere skal spille på alle de strenge, som de i forvejen har i ”værkstøjskassen” fra deres uddannelser samt være åbne overfor nye metoder, strategier og værktøjer. Det skal føre til en øget bevidsthed om egne muligheder og potentialer blandt børnene, så de også kan ”Spille På Alle Strenge”. I SPAS-projektet tales om tre ”ben”: ”Mange Intelligenser”, ”Den Musiske Dimension” og ”Læringsstile”.
Projektperioden har været treårig –fra skoleåret 2003/04 til og med 2005/06. Det betyder dog ikke at SPAS som koncept er noget, der afsluttes efter disse tre år. Projektperioden omkring SPAS som et forandrings- og udviklingsprojekt nærmer sig sin afslutning, men dernæst følger ”det lange seje træk” med at få forankret både den tænkning og den konkrete praksis, som ”Spille På Alle Strenge handler om.”
Udeskole ses som en udløber af traditionen i Esbjerg med en velfungerende Skoletjeneste og de udviklingsinitiativer som er taget med SPAS-projektet.
Læringsmiljø – ude og inde
”Esbjerg Skolevæsen skaber rammer for et inspirerende og motiverende læringsmiljø både ude og inde.
-
Læringsmiljøet er fleksibelt og dynamisk og tager hensyn til elevernes forskellige måder at lære på.
-
Læringsmiljøet appellerer til nysgerrighed, virkelyst, fordybelse og lyst til at tilegne sig viden.
-
Læringsmiljøet rummer udfordringer og udfoldelsesmuligheder”.
I målsætningen er, om medarbejderne, nævnt:
”Medarbejderne er bevidste omkring etablering af læringsmiljøer der tilgodeser mange måder at lære på. Medarbejderne inddrager Skoletjenesten og det omgivne samfunds natur- og kulturtilbud”.
Udeskole kan være et af svarene på hvordan man kan leve op til visionerne.
Skoletjenesten, Natur & Kulturformidlingscentret Myrthuegård og Pædagogisk Udvikling står sammen om at styrke udeskoleinitiativer i Skolevæsenet. Det er blandt andet gjort ved at etablere et udeskolenetværk.
Udeskolenetværk
Udviklingsagent
Udeskolekonference
Programmet byder på besøg hos børn i udeskoler, ”Udeskole og fagdidaktik - udvikling og kvalificering af praksis, refleksion og lærerprofessionalitet i udeskole” af Karen Barfod, oplæg af Anne Mette Kaae Pedersen fra Rødkilde Skole, som har været med i et 3-årigt udviklingsprojekt, idéer til hvordan man kommer i gang, aftenkaffe i mørke og endnu mere. Målgruppen er lærere, pædagoger og skoleledelser. Arrangører er Pædagogisk Udvikling og Skoletjenesten, Esbjerg Skolevæsen, Natur- & Kulturformidlingscentret Myrthuegård i samarbejde med Skoven i Skolen og Friluftsrådet. Konferencen er overtegnet.
Kurser
Vi vil i de kommende år medtænke i flere sammenhænge, når vi laver kursusudbud.
Der er mange udviklingsmuligheder at tage fat på. Vi er i gang og vil forsat støtte skolernes egne tiltag og samtidig styrke disse med centrale initiativer til gavn for hele skolevæsenet.