Hvis naturen kunne tale - hvad ville den sige?

Historieskrivning fra naturens perspektiv styrker børns indlevelse, fantasi, natursyn og skriftlig fremstilling.
Pige skriver. Foto: Mathilde Glerup Hansson.

Kort om forløbet

Denne øvelse giver eleverne mulighed for at slippe fantasien løs og lege med sproget i mødet med naturen. Når eleverne skriver fra naturens perspektiv, trænes både forestillingsevne og kreativitet, samtidig med at de øver sig i at udtrykke sig skriftligt. Øvelsen giver plads til differentiering og skaber en tryg ramme, hvor alle kan deltage uanset skrivefærdighed.

Samtidig lægger aktiviteten op til, at eleverne reflekterer over deres og menneskers forhold til naturen - et centralt aspekt af naturdannelse. Ved at forestille sig, hvordan det er at være en anden: et træ, en bølge, en fugl, bliver eleverne opmærksomme på, hvordan menneskers handlinger påvirker vores naturlige verden omkring os. Det skaber grobund for empatisk forståelse og åbner for refleksioner om ansvar, sårbarhed og vores relation til den mere-end-menneskelige verden. På den måde bliver skrivningen et sprogligt og kreativt afsæt for at arbejde med bæredygtighed som noget personligt, etisk og fortolkende.

Sådan gør du

Forberedelse 
Læreren udvælger et passende sted i naturen eller indendørs - og sikrer, at eleverne har skriveunderlag, papir og blyant

Det kan være en fordel at starte med en naturoplevelse, f.eks. en skattejagt, hvor eleverne får inspiration til hvilket væsen eller fænomen i naturen, de vil skrive ud fra.

Udførelse
Tag eleverne med ud i naturen, f.eks. skov, strand eller skolegård. 

Introducer opgaven:

  • Forestil dig, at du er en del af naturen... Forestil dig, at du er et dyr, en plante eller et andet natur-væsen. Måske en bølge ved stranden, en lille sten i vejkanten, en rod i skovbunden, vinden i trætoppene eller noget helt andet. Skriv en historie ud fra dette perspektiv.
  • Skriv historien alene eller i en gruppe. Sæt dig/jer et sted i naturen med papir og blyant.
  • Brug dine sanser og fantasi: Hvordan føles det at være dette væsen? Hvad ser du? Hvad hører du? Påvirker mennesker dit liv?
  • Ekstra point hvis: Du holder, hvad du er hemmeligt og først afsløre det til sidst i historien - eller måske slet ikke!

Eleverne finder et sted at sidde alene og skriver deres historie indtil I mødes igen.

Evt. videre arbejde

  • Skriv videre hjemme eller rediger i klassen
  • Eleverne deler deres historier i små grupper eller i plenum
  • Eleverne gætter på, hvilket perspektiv, der fortælles fra
  • I kan tale om alverdens ting ud fra elevernes historier. Tal om, hvordan menneskers handlinger påvirker de forskellige naturperspektiver

Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne udvikler fantasi, forestillings- og indlevelsesevne, øver empatisk forståelse for naturen og udtrykker sig skriftligt gennem kreative fortællinger. Samtidig skærpes deres sanser i mødet med uderummet, og de får mulighed for at reflektere over menneskers påvirkning af naturen.

Faglige mål (dansk)
Aktiviteten understøtter danskfaglige mål ved at styrke elevernes evne til at skrive sanselige og fiktive tekster med indlevelse, bruge erfaringer og observationer som afsæt, arbejde med sprog og virkemidler og dele og bearbejde deres tekster i fællesskab

Tværfaglighed
Dette forløb egner sig godt til tværfagligt arbejde. I dansk og natur/teknologi kan eleverne observere naturen og bruge deres sanseindtryk og viden om dyr, planter og fænomener som afsæt for kreative fortællinger. Skriveopgaven kan også kobles til historie ved at lade eleverne skrive fra naturens perspektiv i en bestemt periode, f.eks. vikingetiden eller industrialiseringen, og på den måde forbinde fantasi med historisk indsigt. I engelsk kan eleverne skrive “nature stories” med fokus på ordforråd om naturen.