Skattejagt i lokal natur
Kort om forløbet
Aktiviteten engagerer eleverne i en sanselig og legende opdagelse af den lokale natur, hvor de træner opmærksomhed, nysgerrighed og undersøgende tilgang. Den kombinerer faglig fordybelse med bevægelse og kreativitet - og understøtter både naturdannelse og kompetencer i dansk og natur/teknologi.
Eleverne oplever deres nærområde med nye øjne og arbejder med at opdage, beskrive, fortolke og dele deres fund. Undervejs udvikler de deres faglige sprog og forstår sammenhænge i konkrete omgivelser, samtidig med at de knytter personlige bånd til naturen. Aktiviteten tager afsæt i et specifikt sted f.eks. en skov tæt på skolen og forbinder dets særlige kendetegn med fagligt indhold. Det gør undervisningen nærværende, lokal og meningsfuld.
Sådan gør du
Forberedelse
Skriv eller udfyld en skattejagtliste med en masse punkter, der kombinerer sanselige, faglige og åbne observationer. Eleverne kan også sættes til at lave deres egen skattejagtliste ud fra, hvad de tror, de vil finde. Ud over at finde ting, kan eleverne også guides til at dufte, mærke og lytte til stedets lyde.
F.eks.:
- Find et blad med huller i (Hvad kan have lavet dem?)
- Find et sted, hvor noget bor (Hvem? Hvorfor her?)
- Find noget, der larmer, noget der dufter, og noget der kribler.
- Find noget, der er smukt (Hvorfor?)
- Find noget magisk (Hvad betyder det?)
Udførelsen
Tag klassen med ud i lokal natur. Det kan være jeres skolegård, en skov eller et andet grønt område. I små grupper finder eleverne skattene.
Lokale steder gør læring levende: Skattejagten er f.eks. blevet brugt i Trylleskoven tæt på en skole i Greve, hvor eleverne arbejdede med både danskfaglige og naturfaglige emner i en fredet skov. Det lokale sted blev udgangspunkt for læring om beskyttelse af natur, stedets mytiske navn og dets betydning for børns fantasi.
Skattejagten blev også afprøvet ved en gammel vandmølle og en fisketrappe ved Kattinge Sø. Her førte fund og observationer til samtaler om vandets kraft, historisk brug af naturressourcer og fiskens rejse gennem landskabet. Begge steder gav eleverne mulighed for at opdage sammenhænge mellem lokal natur, kulturhistorie og fagligt indhold.
Opsamling
Opsamlingen efter skattejagten kan tilpasses alt efter, hvilke prompts du har valgt og vigtigst af alt: hvilket sted I har været. Stedet er med til at forme, hvad der er muligt at opdage og snakke om. Skattejagtslisten kan derfor ses som en måde at guide elevernes opmærksomhed mod det særlige ved netop dette sted både fagligt og sanseligt. På den måde bliver aktiviteten en hjælp til at opdage, undre sig og finde noget, som kan føre til faglig og personlig nysgerrighed.
Lad elevernes fund og fortællinger styre samtalen. Det gør det muligt at gribe de spontane observationer og bruge dem som afsæt for videre undersøgelser, skriftligt arbejde eller refleksion. Med dine valg af prompts på skattejagten kan du lede eleverne mod specifikke faglige temaer. Det kan både være meget åbne prompts, der lægger op til fortolkning som f.eks.:
”Find noget mærkeligt” → samtale om naturfænomener eleverne måske ikke forstår eller undres over
“Find noget mystisk/smukt/skrøbeligt” → samtale om stemning, sproglige virkemidler, fantasi, sansning, og oplevelsen af stedets stemning.
Det kan også være mere specifikke stedsbaserede prompts, som kan være starten på et forløb om alverdens emner som f.eks.
”Find et dødt træ” → naturfaglig samtale om kredsløb, biodiversitet og værdien af dødt ved i Natur/Teknologi.
“Find en vild hest” → mulighed for at tale om rewilding med brug af store græssende dyr i dansk natur i Natur/Teknologi.
På den måde bliver skattejagten en fleksibel ramme, som både kan bruges eksplorativt og målrettet afhængigt af klassens behov og dit undervisningsfokus.
Variation
Aktiviteten kan tilpasses temaer, årstider og fagligt fokus. Brug den som intro til nye emner eller til at styrke elevernes naturforhold gennem gentagelser over tid.