Hybensirup

Her kan du se, hvordan du koger sirup af hyben.
Her er et hyben af rynket rose. Skallen smager godt og er fuld af C-vitamin. Foto: Malene Bendix.

Lidt om hyben

Hyben er de flotte orange frugter fra roserne, som du kan finde om sommeren, i efteråret og nogle gange helt ind i vinteren. Fuglene elsker dem - og det gør mennesker også. Især hyben fra rynket rose er store og gode at lave mad af. Du kan også fint spise skrællen og det yderste af kødet, hvis du lige savner noget sødt på vejen.

Rynket rose er indført i Danmark - og den er en af de planter, som breder sig med lynets hast - og er meget svær at slippe af med igen. Man kalder den en invasiv art - og bekæmper den mange steder. Men dens hyben smager godt.

Du kan lave hybensirup ude eller inde, som du vil.

Find et godt sted med hybenbuske og pluk de orange hyben i en kurv.

Hjemme skærer du stilk og blomst af dine hyben og skyller dem i koldt vand.
  • Læg dine hyben i en gryde med kerner og det hele.
  • Hæld 1 liter koldt vand over dem - og sæt det over ilden.
  • Kog op og lad dine hyben simre i cirka 25 minutter til de er møre.
  • Si først hyben og kerner igennem en si ned i en ren skål.
  • Si så saften igen - nu igennem et rent viskestykke eller et kaffefilter og ned i en ren gryde.
  • Hæld sukker ned i saften og kog saften op igen.
  • Det skal koge cirka 10 minutter - til det bliver tykt som sirup.
Hæld din hybensirup på rene, skoldede flasker.

Hybensirup smager supergodt på youghurt, pandekager, is, kage, ost og alt muligt andet.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.