27. januar 2012

Vinternyt

Nyhedsbrev fra Udeskole.dk, den 27. januar 2012.
Kære Læser

Her er nyt fra Udeskole.dk.

FORSKNING

MALURT
Peter Bentsen, som forsker i udeskole på Skov & Landskab ved Københavns Universitet, har skrevet artiklen "Udeskole i Danmark: Potentialer, realiteter og udfordringer" til Udeskole.dk. I artiklen kommer han lidt malurt i bægeret - og lægger op til en tiltrængt debat om forskellen mellem udeskolens teori og praksis.

ARGUMENTER FOR UDELIV
Det nordiske projekt "Frisk i naturen" har samlet forskningsbaseret viden om, hvorfor mennesker skal være og lære i naturen i en flot argumentationsbrochure - på svensk.

BØRN MED SÆRLIGE BEHOV
Børn fra Korup skoles heldagsskole har arbejdet med udeskole fra 2010 - 2011. De blev fulgt  af en fysioterapeut og en ergoterapeut. Se deres spændende rapport, her.

KONFERENCE OM NATUR, TEKNIK OG SUNDHED
NTS-Centret holder årskonference om sundhed og naturfag. Se mere her:
OBS! Opslaget var knyttet til Kalenderen på Udeskole.dk og findes ikke mere.

NÆSTE MØDE I UDESKOLENET
På næste møde i UdeskoleNet holder børne- og undervisningsminister Christine Antorini oplæg om udeskole og Ny Nordisk Skole. Læs mere om møde og tilmelding:
OBS! Opslaget var knyttet til Kalenderen på Udeskole.dk og findes ikke mere.

BØGER
På Skoven i Skolens hjemmeside har vi anmeldt to nye bøger, som kan bruges til undervisning i skoven og naturen.

BESØG SKOVEN OM FORÅRET (7. - 9. klasse):
En fin bog med masser af ideer til ekskursioner ud i skoven om foråret - og bearbejdning bagefter. Grundigt beskrevet og fint illustreret.

DYR & SPOR
En meget flot opslagsbog til bestemmelse af alle former for spor i naturen, fodspor, gnav, skjul, reder, fjer, kranier, gevirer, gylp, ekskrementer mv. Samtidig beskriver bogen samtlige pattedyr i Europa.

VARME I EN KOLD TID
Fra Skoven i Skolen er her et par bålopskrifter, som varmer på en kold tur:

Kolbullar: En gammel svensk opskrift fuld af energi:

Små tykke pandekager fra Amerika

God tur ud i vinternaturen.

UDESKOLE.DK

Malene Bendix