Urter til te og duftposer

Se her, hvordan du kan indsamle og tørre urter til urtete og til duftposer.
Brændenælde. Foto: Malene Bendix.

Lidt om urter

Hvis du godt kan lide blomster - og gerne vil forstå hvordan du kan bruge dem - så er det sjovt at samle sommerens urter og tørre dem til urtete og duftposer. Her kan du læse en hel masse om, hvordan du samler og tørrer urter.

Her får du nogle råd til, hvordan du skal samler urter ind, hvis du vil bevare deres duft og virkning.

Pluk på steder uden forurening
Led efter urter på steder, hvor der ikke er forurenet, f.eks. i skoven, på engen, ved stranden eller i en have, der ikke er sprøjtet. De urter, du kan plukke langs med vejen, er forurenede af bilos - og dem du kan plukke langs med en mark, vil ofte være ramt af sprøjtegifte fra marken.

Pluk i tørvejr og midt på dagen
Hvis du vil bruge dine urter til te eller andet, er det en god ide at plukke dem i tørvejr. En tør plante bevarer sin virkning - og den mugner ikke så let som en våd. Det allerbedste tidspunkt at plukke urter er fra sidst på formiddagen, når duggen er borte, til sidst på eftermiddagen, før duggen falder.

Kend de blomster du plukker
Det er vigtigt, at du kender de urter, du vil bruge. Der findes frygteligt giftige planter, som du nødigt skulle få med i din kurv. Brug en blomsterbog (flora), så du er helt sikker på, at du har fat i den rigtige.

brombaer1_0.JPG
Brombærblade har fin duft og smag. Foto: Malene Bendix.

En urt består af:
  • Blomster
  • Stængler
  • Blade
  • Rødder
 Det er tit blade og blomster, du skal bruge til te og duft.

Hvilke urter er gode til urtete
Her er nogle ideer til at begynde med. Smag dig frem, og prøv hvad du godt kan lide. En del af urterne kan du også lave te af, mens de er friske.
  • Kløver (rød og hvidkløver)
  • Rose (hunderose)
  • Mynte (f.eks. vandmynte, der vokser ved bække, søer og åer)
  • Kamille (vellugtende og skivekamille er begge gode)
  • Lindeblomster
  • Hyldeblomster (kun blomsterne - bladene er giftige)
  • Brændenælde (god til te, indeholder mange vitaminer)
  • Brombærblade (bladene har lidt smag af brombær)
  • Gul snerre (Jomfru Marias sengehalm)
  • Lyng
vandmynte5_blomst_09-2010_0.JPG
Vandmynte smager af mynte. Foto: Malene Bendix.

Tør dine urter
Når du har plukket dine urter, kan du samle dem i små bundter, ved at binde stænglerne sammen. Det er en god ide at lave små bundter, og at pille bladene af den nederste del af stænglerne, før du binder dem sammen.

Hæng dine blomsterbuketter op med hovedet nedad et tørt, lunt og luftigt sted. Det  kan være i et fyrrum, på et loft, eller i et udhus.

Mærk på dine urter ind imellem, til du er sikker på, at de er helt tørre. Det tager typisk mellem en uge og 14 dage, afhængigt af vejr og vind.

Gem dine urter
Lige så snart urterne er tørre, er det en god ide at pakke dem ned, så beholder de deres kraft og smag. Pluk blade og blomster af de tørre stængler. Du kan nulre dem til små stykker, før du lægger dem ned i en tør dåse eller et tomt syltetøjsglas. Her kan du gemme dem til de skal bruges.

Sæt en mærkat på dåsen og skriv plantens navn, årstallet og det sted, du har fundet planten.

Lav urtete
Du kan blande nogle forskellige teer af dine urter.

Du laver urtete ved at hælde nogle skefulde af din te i et te-net. Sæt te-nettet i en skoldet tekande og hæld kogende vand over. Så har du sommersmag til den lange vinter.

rejnfan5_07-2008_0.JPG
Rejnfan - eller knappeblomst - dufter godt. Foto: Malene Bendix.

Duftposer
Du kan også sy stofposer med urter, der dufter dejligt, som f.eks.
  • Kamille (velduftende eller skivekamille)
  • Skovmærke
  • Gul snerre (Jomfru Marias sengehalm)
  • Lavendel
  • Rejnfan
  • Røllike
  • Grå bynke
  • Vilde roser
Du skal bruge noget tyndt bomuldsstof, en saks, sytråd, en nål, knappenåle og snor.

Din duftpose kan se ud på mange forskellige måder - her er et forslag:

Klip to firkanter, der er lige store. De kan være cirka 10 x 10 cm. Hæft dem sammen med knappenåle og sy dem til en lille pose, ved at sy de tre sider sammen. Vend posen, så retsiden kommer udad, og fyld tørrede urter i den. Sy den sidste side til, eller bind posen sammen for oven med en snor.

Du kan både lave duftposer med én slags blomster - enten lavendel eller gul snerre - eller blande de tørrede urter sammen til nye dufte. Poserne kan du bruge til at lægge mellem dit tøj, så det kommer til at dufte dejligt af sommer. Du kan også give det som gave til voksne damer - de elsker sådan noget.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.