Ud med skolen! ...i det grønne klasseværelse

En idébog til integrereing af naturoplevelser og friluftsaktiviteter i undervisningen.
Forsiden af bogen "Ud med skolen! ...i det grønne klasseværelse".

Anmeldelse

En fin og overskuelig håndbog for den, der gerne vil flytte en del af undervisningen ud i naturen. Forfatterne Ulla-Britt Sabroe og Per Johnsen er begge skolelærere, og har gennem mange år integreret naturoplevelser og friluftsaktiviteter i deres undervisning.

De gennemgår først de teoretiske og pædagogiske overvejelser, der ligger til grund for at flytte en del af undervisningen udendørs. Derpå fortæller de om, hvad arbejdet i naturen gør for klassens sociale liv. Resten af bogen er meget konkret - og fuld af gode råd og ideer til lejrliv, lege og aktiviteter. En række konkrete undervisningsforløb om alt fra teater, rollespil til stenalder, skoven som virksomhed mm er med til at gøre bogen iderig og meget anvendelig.

Bogen bærer præg af forfatternes store erfaring med at arbejde med børn i naturen - og den er en fornøjelse at læse.