Genbrug dit papir - en skolekampagne

Klassen undersøger papir og genbrug - og laver en genbrugskampagne på skolen.
Papir er lavet af træ. Det kan genbruges. Her kan du se papirets cyklus.

Kort om forløbet

Klassen undersøger papir og genbrug - og laver en genbrugskampagne på skolen.

• At eleverne lærer om papir og genbrug.
  • At eleverne laver en kampagne om papir og genbrug.
  • At eleverne undersøger papir og genbrug på skolen, derhjemme, i kommunen og i Danmark.

Del eleverne op i grupper, som arbejder godt sammen. Hver gruppe skal undersøge papir og genbrug på skolen, hjemme hos eleverne, i jeres kommune og i Danmark - og skrive en rapport om det.

I kan kombinere forløbet her med bogen "Historien om papir, træer og tryk" og det materiale, som er knyttet til denne. Find alle materialer samlet i undervisningsforløbet "Historien om papir, træer og tryk".

Research
Grupperne starter med at undersøge papir og genbrug via nettet. De kan bl.a. læse artikler om papir og genbrug i Leksikon her på hjemmesiden.

Sådan gør I

Kampagne
Eleverne skal lave en kampagne for genbrug af papir på skolen. Kampagne løber over 4 uger.

Kampagnematerialer
Eleverne laver kampagnemateriale der opfordrer alle på skolen til at indsamle papir der vil kunne genbruges.

Grupperne kan fx lave:
  • Plakater
  • Foldere
  • Hjemmeside
  • Slogans
  • Sange
  • Teaterstykker
  • Taler fra papkasser i kantinen
  • Cafedebatter
Papir-containere
Eleverne bygger og dekorerer selv sjove og flotte papir-indsamlingscontainere med billeder, slogans eller andet.

Hvor meget papir bliver smidt ud?
Hver uge indsamler og vejer klassen det papir, som de har samlet ind på skolen. Grupperne Der føres statistik og laves søjlediagrammer.

Dokumentation
Grupperne dokumenterer løbende klassens arbejde med tekster, fotos, film o.a.

Genbrugsstation
Til sidst kører klassen det indsamlede papir til genbrug.

Klassen har på forhånd lavet en aftale med folkene på genbrugsstationen - og forberedt spørgsmål om genbrug af papir og andre materialer. Alle stiller spørgsmål og tager noter og billeder til deres rapporter.

Afrapportering

Grupperne skriver en rapport, som bl.a. kan indeholde:
  • Viden om papir og genbrug i Danmark, i kommunen.
    • Hvor meget genbrug af papir
    • Hvordan genbrug af papir
    • Hvorfor genbrug af papir
  • Elevernes egen undersøgelse af papirforbrug på skolen sat op med grafer og kurver.
  • Beskrivelse af deres egen kampagne - med voxpops, fakta og fotos.
  • Interviews, fakta og fotos fra genbrugsstationen.
Efter 4 uger kunne man lave en ny kampagne, hvor der opfordres til at spare på papiret
Og der vejes mm.

Vestforbrænding har lavet et meget flot materiale om genbrug - og heriblandt er der for 3. - 4. klasse materialer om papir og genbrug. Find hele Vestforbrændings materiale her

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.