Knivbevis

Her kan lærere hente og printe et knivbevis til de elever, som har lært at bruge en kniv forsvarligt.
En håndlavet dolk.

Kort om knivbeviser

Kniven er et vigtigt værktøj - men kan også være et farligt våben. Det er vigtigt at lære børn at bruge en kniv forsvarligt - og at holde en kniv skarp og god, så de kan opleve glæden ved at snitte. Nedenfor kan du læse mere om knivbeviser - og finde et knivbevis.

Knivbevis

Du kan give dine elever mulighed for at tage et knivbevis, så de lærer at bruge kniven rigtigt. Du vurderer, hvornår de er klar til at få beviset. Her er et udkast til et knivbevis, som du kan printe ud og bruge. Se mere om indhold og lovgivning nedenfor.

Navn _______________________________ Klasse ________________

Tillykke! Du har taget knivbevis og har lov at bære og bruge kniv på lejrpladsen.

Du har lært at bære og bruge en kniv forsvarligt, at snitte ting, at aflevere en kniv, slibe en kniv og holde den ren.

Hilsen

Navn:_______________________________Dato:__________________

Her er en uddybning af indholdet i knivbeviset ovenfor:

Aflevere en kniv
Hold selv i bladet og ræk skæftet til den som skal modtage dolken.

Brug din kniv, så du ikke er til fare for dig selv og andre
Snit som hovedregel væk fra dig selv. Hold øje med, at andre ikke kommer tæt på dig, når du snitter. Du har ansvaret, når du har kniven.

Snitte med dolk
Snit alt muligt, vandrestave, pilefløjter, brummere. Find ideer i Snittemappen og i Aktiviteter.

Gå med dolk
Lær reglerne for, hvornår og hvor du må gå med dolk. Se regler.

Slib din kniv
Slibesten og vand. Læg den ene side af æggen på stenen og kør roterende bevægelser først på den grove sten, og så på den fine.

Hold dolken ren
Når du har brugt din dolk, så rens den i græs, papir eller vask den i varmt vand. Giv den lidt madolie en gang imellem.

Snit
Det er hyggeligt at snitte. Sid ned med lidt afstand, så I ikke kan ramme hinanden.
Foto: Malene Bendix.

Lovgivning

Knivloven er heftigt blevet debatteret de seneste år. Den kan ses som værende lidt af en jungle og til tider svær at gennemskue. Vi forsøger her at give et billede af hvad du må og ikke må i punktform. Knivloven trådte i kraft den 1. juli 2016.

Du må gerne:

Bære en kniv eller andet blankvåben (herunder enhåndsbetjente foldeknive) som led i udførelse af erhverv, til brug ved jagt, sportsudøvelse eller andet anerkendelsesværdigt formål. Det antages at de fleste formål, der kræver en kniv er anerkendelsesværdige med mindre situationen taler i mod det. Du kan f.eks. ikke tage en kniv med til foldboldkamp, på diskotek, koncert og andre begivenheder, hvor der er erfaring for at tilspidsede situationer kan opstå.

Du må ikke:

- bære en kniv med tværstillet greb beregnet til stød
- bære en springkniv eller anden kniv med spring system
- bære en faldkniv
- bære en foldekniv med todelt skæfte, hvis klingen kan foldes ud med en hånd (butterfly knive)
- bære knive, der en konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og derfra kan trækkes med en hånd
- bære kastestjerner, kasteknive, kasteøkser eller lignende
- bære kårdestokke, sværd eller andre våben, der fremtræder som en anden genstand

Ovenstående rangeres som særlig farlige typer af knive og våben, som ifølge våbenloven kræver særlig tilladelse. Ansøgning om våbentilladelse kan du få på politiets hjemmeside, og den skal sendes og godkendes hos din lokale politikreds.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.