Plant et træ

Sådan planter du et træ.
Plant et træ

Lidt om at plante et træ

Plant et træ. Det vil vokse sammen med dig gennem hele dit liv. Du kan igen og igen vende tilbage til det - og sidde lidt under det med ryggen mod stammen. Måske vil det stadig stå der når du engang er død og borte.

Hvornår
Du kan plante træer om foråret og om efteråret. Der må nemlig ikke være frost i jorden, som der er det om vinteren - og jorden må heller ikke være for tør, som den kan være det om sommeren. Plantetid er derfor:
  • Forår: April
  • Efterår: Oktober (nåletræer), november og begyndelsen af december (nål og løv).

Først skal du have fat på et træ du gerne vil plante. Skal det være et skovtræ – eller måske et frugttræ? Du kan selv så et af et træfrø i en urtepotte, og passe det et år (læs mere her). Men du kan også få et træ af nogen, eller købe et i en planteskole.

Find ud af hvor du gerne vil have at træet skal vokse. Det skal have lys og luft omkring sig. Jorden må gerne være god og løs og muldet. (Læs evt. mere om hvilken jordbund de forskellige skovtræer kan lide i Skoven i Skolens Leksikon. Søg på træ-arten).

Der er lidt forskel på hvordan man planter træer i skoven og i haven:

Her kan du først se hvordan du planter et havetræ - og nedenfor et skovtræ:

Plant et træ i haven
Grav et hul på ½ x ½ meter. Det skal være så dybt, at træets rødder uden problemer kan være i det. Du kan se på træets bark hvor jorden gik til tidligere. Dér skal jordoverfladen gå til igen. Løsn jorden i bunden af hullet med din spade, så træets rødder let kan trænge længere ned.
Hæld evt. en spand vand i hullet. Hvis du ikke kan komme til vand, der hvor du er, går det også uden.

Sæt dit træ i midten af hullet i den rigtige højde – og dæk rødderne til med jord. Ingen rødder må stikke op. Når træet står skal du trampe jorden godt til, helt ind til stammen, så det virkelig står fast.

Hold øje med dit træ de første år. Fjern ukrudt og især græs der vokser tæt omkring træet. Det stjæler nemlig næringsstofferne fra jorden.

Sådan planter du et træ.
Tegning: Eva Wulff

Plant et skovtræ
I skoven skal der plantes mange træer - og derfor skal det gå stærkt. Planterne er 1 år gamle og ligner små pinde med rødder på. De kommer i store plantesække - med mange hundrede i hver. Som med havetræerne er det vigtigt, at de små træers rødder ikke bliver tørre.

Når du skal plante et træ i skoven, stikker du din spade i jorden og vipper den lidt frem og tilbage. Så får du en revne - eller en skrippe i jorden. Den stikker du forsigtigt dit lille træ ned i. Kig på træets bark og se hvor højt jorden tidligere er gået til. Sådan skal det stå igen. Sørg for at dit træ står lodret - og træd så jorden godt til omkring træet. Det må ikke kunne gå løs, selv om du hiver lidt i træet.

En skrippe er som et V
Her er en perfekt "skrippe" - et hul der er lavet ved at vippe spaden frem og tilbage til et V.
Tegning: Eva Wulff.

Pas på timeglas-hullet
Når du vipper med spaden, skal du passe på, at du ikke kommer til at lave et hul, som er formet som et timeglas. Hvis du træder jorden til omkring træet, vil det hænge med rødderne i et lufthul i stedet for i jorden. Så dør det.

Timeglas - et dårligt hul for et træ
Sådan skal hullet til dit træ ikke se ud.
Tegning: Eva Wulff.

Lug omkring dit træ
Når træet først er plantet vil det strække sine rødder ud i jorden og begynde at suge vand og næringsstoffer op. Og det vil strække grenene op i luften, så bladene kan få lys og lave fotosyntese, så træet kan få energi og byggesten.

Det er vigtigt for dit træ, at det ikke skal konkurrere med for mange andre planter om næringsstofferne i jorden - og om lyset fra oven. Græs og andre urter vil hurtigt vokse op omkring træet, stjæle af den næring der er i jorden og måske ligefrem true med at kvæle det. Du kan hjælpe dit træ ved at luge ukrudt omkring det.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.