11. april 2016

Projekt: Udvikling af Udeskole

18 nye skoler får nu chancen for at blive demonstrationsskole i udeskole.
Udeskolepiger fra Syvstjerneskolen i Værløse bygger en bro.

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling og Miljø- og Fødevareministeriet starter nu sidste runde af projektet ”Udvikling af Udeskole”.

18 nye skoler står klar i 2016/2017 til at spore tanker og læring ind på mere systematisk at arbejde med undervisning uden for klassens fire vægge. De 18 skoler får chancen for at blive demonstrationsskole i udeskole. Indtil videre er 45 skoler ”udlært” i projektet.
Samlet set vil der ved projektets afslutning altså være 63 skoler, som kan kalde sig demonstrationsskole i udeskole. Skoler, som med deres erfaringer, viden og kompetence om udeskolens muligheder kan give inspiration og sparring til andre skoler, som vil samme vej.

De 18 kommende demonstrationsskoler vil blive præsenteret med viden om udeskole på en konference i april 2016, der vil være oplæg og workshops i løbet af skoleåret, og udeskolekonsulenter er klar til at bidrage med faglig hjælp.
Projektet startede i 2014. En undersøgelse fra projektet viser, at udeskole kan gavne læring hos eleverne, ligesom det kan skabe variation i deres læreprocesser.

Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby siger bl.a. " Udeskole giver elever mulighed for at lære på andre og nye måder, end når hele skoledagen foregår i et klasselokale".

Projektet har udviklet en inspirationsguide lavet til alle skoler, som går med tanken om at arbejde med udeskole.

Sidste nyt

Viser  ud af