Bog-maracas

Lav rasleinstrumenter af bog.
Bog fra bøgetræet. Foto: Malene Bendix.

Kort beskrivelse

Eleverne fremstiller rasleinstrumenter af bog-frugter i små yougurt-bægere. Instrumenterne bruges senere i musikundervisningen.

• at eleverne oplever at fremstille et instrument selv
  • at eleverne forener hånd, hjerne og hjerte
  • at styrke elevernes pulssikkerhed
  • at skærpe elevernes opmærksomhed på forskellige materialers lyd og klang
  • at eleverne lærer bøgetræets frugter at kende

I klassen taler I om forskellige træer - stammernes udseende og bladenes form. Nu handler det om bøgetræet og de frugter bøgen sætter. Fortæl børnene, at I skal ud at finde “bog” - og dem skal I bruge til at lave rasleinstrumenter af. Du kan læse mere om bøg og bog i Leksikon.
Det er vigtigt børnene er forberedte på turen, så de har praktisk tøj på.

1. fase
Når I kommer ud i skoven finder I et bøgetræ, og du viser børnene, hvordan bog ser ud. Nu spredes børnene to og to for at samle bog . De må ikke gå  længere væk, end de kan høre du kalder. Børnene får to og to en lille pose til at samle i. De skal  have en lille håndfuld hver.

Når I kommer hjem på skolen hælder I “bogen” op i et yogurtbæger og limer det sammen med det andet. Det skal tørre til næste dag.

Hvis I har problemer med at finde bog - så kig efter andre frø fra træerne eller småsten.

2. fase
De sammenlimede bægere omvikles nu med avispapirstrimler, som er fugtet med tapetklistrer.
Der limes papir på, lag på lag , til overfladen er jævn. Når overfladen er jævn stiller I bægeret til tørring.

3. fase
Nu skal bægerne males. Start evt med en grundfarve og lad bægrene tørre, før I maler mønstre ovenpå. Når malingen er tør kan I lakere jeres marracas - det øger holdbarheden.

Det er en vældig tilfredsstillelse at fremstille noget selv - og det er en god arbejdsproces for børnene. Det, at tingene har en brugsværdi er et væsentligt aspekt.

Man kunne selvfølgelig putte andre ting indeni raslerne - fx gule ærter eller ris - men det selv at finde materialerne giver en dimension ekstra.

Relaterede Fælles Mål for musik bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.