Evolution og tilpasning

Klimaundervisning for 5. - 7. klasse. Arbejd ude og inde med evolution og tilpasning, natursyn og miljø i naturfag, dansk og historie.
Fasan i ramsløg

Kort om materialet

Med dette undervisningsmateriale ønsker vi at inspirere lærere på mellemtrinnet i deres arbejde med at udvikle og gennemføre tværfaglig bæredygtigheds- og klimaundervisning. Materialet er ét ud af tre materialer, som er udviklet som del af Projekt KUBU, som er en forkortelse for Kompetence og erfaringsbaseret Undervisning for Bæredygtig Udvikling.

Med projektet og undervisningsmaterialerne ønsker vi at:

• inspirere skoler, lærerteam og lærere til at arbejde konkret med klima- og bæredygtighedsudfordringer med udgangspunkt i skolens nære omgivelser.
  • inspirere til at arbejde med klimaundervisning i fællesfaglige projektorganiserede og problemorienterede forløb.
  • udvikle elevers (og læreres) kompetencer for udvikling af undervisning for bæredygtig udvikling (UBU) i folkeskolen i et samspil mellem naturfaglig viden og humanistisk refleksion.
  • give eksempler på undervisningsforløb om et fællesfagligt tema i et samarbejde mellem fagene historie, natur/teknologi og dansk. Herunder eksempler på inddragelse af eksterne læringsmiljøer samt anvendelse af animationsfilmproduktion som læringsvej.

Find materialet

Du finder materialet som pdf-fil i boksen "Filer" i højre side - eller som bladrefil.

Forløbets overordnede formål:

• forstå planter og dyrs tilpasning og levedygtighed i naturen.
  • forstå menneskers tilpasning og liv i og med naturen i fortid, nutid og fremtid.
  • bruge det, mennesker spiser og forbruger, som eksempel på og omdrejningspunkt for natursyn.
  • diskutere, hvordan vi kan leve mere bæredygtigt i fremtiden.

Dette gør vi ved at undersøge:

• klimaets udvikling og forandringer gennem tiden lokalt og globalt, også i fremtiden.
  • hvordan en billedbog kan fremstille et muligt/umuligt fremtidsscenarie æstetisk.
  • hvordan vi selv kan give historiske henholdsvis fremtidige scenarier et æstetisk udtryk (animationsfilm).
  • industrialiseringens betydning for klimaforandringer.
Forside af hæftet Evolution og tilpasning for 5. klasse

Se materialet som pdf nedenfor.