Byg en drage

Sådan bygger du en drage af genbrugsting.
Børn og voksne bygger drager. Foto af Nynne Sørgaard

Kort om drager

Her er en opskrift på en drage, som er let at bygge af genbrugsting, du har lige ved hånden.

Vidste du at
Dragen stammer oprindeligt fra Kina. Her har man fløjet med drager i mere end 5000 år. Kineserne maler deres drager i flotte farver. Tit er der øjne på.

Nedenfor kan du se trin for trin, hvordan du bygger en drage. Det er ikke svært - og kun din fantasi sætter grænser for, hvordan den bliver.

Byg en drage
Byg en drage trin for trin. Se nedenfor, hvad du skal gøre. En lille fejl er opdaget på sidste tegning. Styresnoren skal sættes løst i en snor, som går fra top til midten af dragen. Tegning: Eva Wulff.

Skelettet

• Skær pinden over i to, så du har en på 90 cm og en på 60 cm.
  • Skær et lille hak i hver ende af hver pind med en kniv. De to hak skal løbe i samme retning.
  • Læg de to pinde parallelt ved siden af hinanden og bind dem sammen med sejlgarn. Stram godt til. Drej nu pindene, så de ligger over kors - og flyt dem i forhold til hinanden, så den korte pind sidder 30 cm fra toppen. Bind dem sammen.
  • Bind ca. 3 meter sejlgarn rundt om korset. Sejlgarnet skal løbe i de små hakker i enden af hver pind.

Dugen

• Klip dragens dug til. Du skal bruge et stykke plastik eller papir på 70 x 100 cm. Du kan lave en flot dug af farverige plastikposer du klæber sammen med tape. Eller af en fodboldplakat - eller indpakningspapir - eller noget helt andet.
  • Læg korset op på dugen. Den korte pind skal ligge ned mod papiret.
  • Klip dragedugen til, så det passer med dragens form. Forstærk hjørnerne ved pindenes ender med malertape.
  • Fold siderne af dragedugen ind over snoren og sæt dem fast med malertape. Sørg for at folden er lukket godt til.
  • Mal evt din drage.

Styresnoren

• Tråd en nål med stærk snor fx fiskesnøre. Før snoren gennem dragen over den vandrette pind - gerne oppe mod toppen af dragen, og bind snoren godt fast til den lodrette pind.
  • Vend dragen om, så du har papirsiden opad. Mål din snor: Den skal være så lang, at den kan nå ud til dragens ene hjørne og ned til bunden + et stykke til at binde knude med fx 15 cm. Klip snoren over.
  • Før snoren igennem dragen igen cirka 15 cm. fra bunden og bind den godt fast til den lodrette pind.
  • Klip ca. 40 meter snor og vikl den om et stykke pap eller en lille pind. Enden af snoren binder du fast med en stram løkke cirka midt på den snor, du har sat i dragen.
  • Du kan kure løkken op og ned ad snoren afhængig af blæstens kraft. Blæser det meget, skal styresnoren højere op mod dragens top, så dragen kommer til at ligge mere "fladt" på vinden. Hvis det kun blæser lidt, skal løkken flyttes længere ned, så dragen "står mere op" og fanger mere vind.

Halen

• Nu skal du lave en hale på cirka 3 meter. Du kan lave den af bånd, bændel, sejlgarn eller klippe en lang plastikstrimmel. Hvis du har lyst, så sæt strimler af avispapir fast på halen. Lav to huller i dugen - på hver side af den lodrette pind cirka 3 cm fra bunden af dragen. Bind halen fast her.

Video: Se hvordan du bygger en drage

Der er flere måder at bygge drager på. I videoen nedenfor kan du se, hvordan man kan bygge en drage - på en lidt anden måde end den, der er beskrevet ovenfor. I videoen bygger foreningen Affaldsimperiet drager af gamle telte fra Roskilde Festival.

Affaldsimperiet er en forening i Roskilde, der samler og genbruger efterladte ting fra Roskilde Festival.

Så er det på tide at få din dragen op i luften.

Flyv med drage

Gå ud på en mark eller en strand eller et andet åbent område en blæsevejrsdag.

For at få dragen op, skal I være to. Den ene holder dragen - og den anden holder snoren. I skal løbe imod vinden med 4 - 8 meters afstand. Den, der holder snoren, løber forrest.

Når dragen vil lette, så slipper den, der holder dragen, mens den anden giver mere line, efterhånden som dragen går op i luften. Flyv flyv flyv.

Barn flyver med drage. Foto af Nynne Sørgaard
Se! Den flyver. Foto: Nynne Sørgaard

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.