Opgaveløb i Vilsbøl med Storm og Pil

Find et opgaveløb som passer til Vilstrup Plantage i Nationalpark Thy.
Opgaveløb i Vilsbøl med Storm og Pil

• Print orienteringskort og opgaveark til hver elev. De er i sideboks.
  • Print særligt opgaveark 2 fra Nationalpark Thys High5 hæfte fra dette link.
  • Hent appen Nationalpark Thy ned på din smartphone.
  • Husk skriveredskaber og skriveunderlag til alle elever.
  • Målebånd/tommestok.
  • I corona tiden er toiletter aflåste, så husk at tage toiletpapir, en lille skovl og håndsprit med til de elever, som skal på toilet.

Opgaven

Gennem lege og små opgaver knyttet til 10 poster, stifter eleverne bekendtskab med begreber som: Hugorm, Havørn, Bronzealderhøje, Hjemmehørende træer, Krondyr, Stenalderhav-skrænt, Parabelklitter, Herkulesmyre og Vilsbøl Plantage.

Opgaveløbet i Vilsbøl Plantage er ideel for jer, som ikke er vant til at flytte undervisningen ud. Her bliver du nemlig hjulpet på vej med fakta og små videointroduktioner i appen ”Nationalpark Thy”. Den henter du i Appstore eller GooglePlay. Forløbet ligger som en vandrerute med titlen ”Pil og Storm opgaveløb”.

De to figurer Pil og Storm giver undervejs viden om noget af det særlige i skoven, og de præsenterer nogle af de opgaver, som skal løses.

Forløbet er lavet under corona situationen og opgaverne er derfor tilrettelagt, så de kan udføres to og to med en makker fra egen legegruppe.

Hjemme på skolen

Før I drager ud i nationalparken kan I med fordel tale om, hvor i skal hen og introducere eleverne for Pil og Storm.

Vis gerne videointroen under arbejdsark

Læs gerne opslagene i arbejdsark A289 sammen med eleverne. De handler om nogle af de fænomener, som eleverne skal arbejde med på turen.

På tur i Vilsbøl Plantage

Opdel eleverne to og to eller i deres legegrupper. Hver elev får et orienteringskort (A207) og et opgaveark (A288).

Turen bliver kortest, hvis I finder posterne i rækkefølgen: 2, 3, 4, 5, 17, 15, 19, 14 og 1 (Numrene henviser til orienteringskortets numre).

Opgaverne til de 10 poster finder du i A290Lærerakr og i app'en. I appen hedder ruten ”Pil og Storm opgaveløb”. Her finder du også videoinstruktionerne til hver opgave.

Du kan med fordel bruge appen til at sikre, at I går den rigtige vej.

Forløbet knytter sig til fælles mål for Natur/teknologi, Dansk og Idræt efter 2. klasse.