Hyldeblomstdrik

Regn med hyld. Pluk hyldeblomster og lav jeres egen hyldeblomstsaft til fortynding.
Regn med hyldesaft.

Formål

Eleverne skal i forbindelse med indsamling og fremstilling af hyldeblomstsaft arbejde med antal, vægt, rumfang og fortynding (= forholdstal).
 

Forberedelse

Find hyld
Find et område med hyldebuske der står i blomst. Du kan tit finde hylden i skovbryn og hegn. Du skal sikre dig, at det er almindelig hyld og ikke druehyld, der er giftig. Det er ikke svært at se forskel, men hvis du på nogen måde er i tvivl, så slå op i en blomsterbog.

Klart skolekøkken
Det vil desuden være en fordel at reservere skolekøkkenet, alternativt nogle el-kogekedler og diverse køkkenudstyr. Der skal også indsamles og klargøres et passende antal flasker med prop. Flaskerne skal rengøres grundigt!
 
Hyldeblomst tæt på
 
Hyldeblomster. Se de 5 kronbláde, 5 små hanlige støvdragere
og det ene lille hunlige støvfang. Foto: Malene Bendix.
 

Sådan gør du

A: I skolen: Forberedelse

Forbered eleverne
Snak med klassen om turen og formålet.

Indkøb
Tag evt. på en lille tur for at købe poser, citroner, sukker, puddersukker og Atamon. Lad eleverne (evt. en lille gruppe) skrive indkøbsseddel og lave overslag over, hvor mange penge de skal have med. Eleverne kan måske også lave et lille regnskab?
 

B: I skoven: Pluk hyldeblomster

Pluk hyldeblomster
I skoven finder I frem til det gode sted med de mange hyldebuske. Du kan evt. fortælle lidt om hylden, og hvad den har været brugt til gennem tiderne.

Så sender du eleverne ud at plukke hyldeblomster – i små grupper. De kan hjælpe hinanden med at bøje grenene forsigtigt ned, så de kan nå blomsterne. Pas på - hyldegrene er skøre og knækker let.

Undersøg hyld
Bagefter kan I undersøge hyldetræet, så eleverne kan lære det at kende.

Se på blomsterstanden. Den ligner et lille blomstrende træ med mange grene. Hvor mange grene forgrener én gren sig til? Forsøg at tegne forgreningerne.

Se også på de enkelte blomster, brug evt. en lup. Hvor mange kronblade har blomsterne? Kan I se støvdragerne – hvor mange er der? Kan I finde støvfanget?

Se på bladet som består af en bladstilk med småblade. Hvor mange småblade er der på hvert blad? Er der lige mange småblade på alle bladene?

Se på barken: sammenlign barken på de yngste grene med barken på stammen. Hvad er forskellen?

Lugt til træet – hvordan dufter det? Hvor mange dufte gemmer sig i hyldetræet – fra rod til top? Tag nogle ordentlige snuseture i blomsterne. Smag ikke på træet – kun blomster og modne bær er ikke giftige!
 

C: I skolen: Lav hyldeblomstdrik

Lav hyldeblomstsaft
Tilbage på skolen går hver elevgruppe i gang med arbejdet:

Fra 25 blomster-"skærme" klipper I de små skærmelignende buketter med friske hyldeblomster fra, og kommer dem ned i en stor beholder – det kan være en gryde, en krukke, en glaskande eller glasskål.

Derpå skræller I citronerne (den gule skal er sprøjtet), skærer dem i skiver, og lægger dem ned til hyldeblomsterne sammen med sukker og puddersukker.

Til sidst kommer I Atamon i.

Det hele overhældes med det kogende vand fra kogekeddel. Kom låg på, og lad saften stå og trække i 3-5 dage.
 

E: I skolen: Mål saft op

Si saft
Efter 3-5 dage skal I si blomster og citron fra saften. Hæld det hele gennem et stort kaffefilter eller et viskestykke i et dørslag og ned i en anden skål.

Mål saft op
Hvor mange liter saft har I lavet? Hvor meget kan jeres flasker indeholde? Find ud af det ved at bruge f.eks. vand og decilitermål. Hvor mange af flaskerne skal I bruge?

Skyl flaskerne med Atamon, når I er færdige med at måle. Hæld nu saften på flaskerne. Fyld helt op og sæt prop på. Husk at lave en flot etiket på hver flaske med angivelse af indhold, mængde, dato og hvem der har lavet saften (gem lidt plads på etiketten til fortyndingsforhold).

Fortynding
Hyldeblomstdrikken skal fortyndes med vand – gerne med isvand. Men hvor meget vand skal der bruges? Lav en undersøgelse, hvor I undersøger forskellige grader af fortynding. Smager det bedst med en del saft og 2 dele vand eller måske 5 dele vand? Brug decilitermål. Når den bedste fortynding er kåret, så skriv fortyndingsforholdet på etiketterne.

Nyd saft
Så er det på tide at sidde stille og nyde et glas hyldeblomstdrik - måske et dejligt sted udenfor.

Gem saft
Gem måske også noget til efter sommerferien. Så kan I sidde i det kølige efterår og tænke på sommeren og hyldeblomsternes duft. Hvis I kan gemme lidt hyldeblomstdrik til vinter, så kan I fortynde den med kogende vand og drikke den varm.

Husk at en åbnet flaske skal drikkes inden en måned (men det bliver vel heller ikke et problem).

Hyldebærsaft til efteråret
Hvis turen er en succes, kan I lave en hyldebærskovtur, når hyldebærrene er modne i september og oktober.
 
Hyldebær
 
Hyldebær til hyldebærsaft.
Foto: Malene Bendix.

Baggrund

Lidt om almindelig hyld
Almindelig hyld har gullighvide blomster i flade stande, der ligner skærme. Blomsterne dufter kraftigt. Hver lille blomst er fint formet og køn at kikke på. Den har 5 små kronblade, 5 små støvdragere og et lille støvfang.

Hyldetræet findes både dyrket og vildtvoksende. I skoven kan den ofte findes i lysninger, skovbryn, langs skovstier og som underskov i askebevoksninger. Du kan læse meget mere om almindelig hyld i Skoven i Skolens Leksikon.

Druehyld
Alm. hyld kan forveksles med druehyld som har gulgrønne blomster i en tæt, ægformet klaselignende blomsterstand. Begge arter af hyld er giftige, dog er blomsterne og de modne bær ikke giftige hos almindelig hyld. Det er let at se forskel - når man kender den. Men tag en flora med hvis du er i tvivl.

Historier om hyld
Alm. hyld vokser ofte tæt på menneskets huse. Det har fungeret som "værnetræ", der holdt det onde på afstand. I tiden med aser-tro mente man, at gudinden Freja havde bolig i hylden. Senere har hylden også optrådt som brandtræ. Hvis skæbnen ville at en gård skulle brænde, så kunne hylden "overtage" branden i stedet.

Alm. hyld har også været anvendt i folkemedicinen. F.eks. har hyldete brygget på de tørrede blomster været anvendt som et kraftigt sveddrivende middel.

Vi har ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.