Det kribler i skoven

Naturen er fyldt med insekter og smådyr i alle mulige størrelser, farver og former.
Det kribler og krabler i jordbunden. Foto: Nationalpark Mols Bjerge.

Sæt jer ind i forskellen på de forskellige smådyr. Lav evt. egne insektsugere, sæt fald- eller kartoffelfælder ud i skoven eller lav sukkersnore til lokning af sommerfugle.

Opgaven

Når man går en tur i skoven er det sjældent, at man bemærker det myldrende liv, der leves her. Millioner af væsener lever mere eller mindre skjult i skovbunden, i træer og i buske og er en del af skovens økosystem. De bidrager i høj grad til omsætning af organisk materiale og til at døde organismer hurtigt omsættes til brugbare næringsstoffer, som skovens planter kan optage og mobilisere i skovens kredsløb igen. Ved hjælp af simple metoder kan disse dyr indfanges og studeres

Gode steder at lede:

• Dyr i skovbund og rådne træstammer
    • Fugtige steder under bark og grene er gode steder at kigge, når I skal finde småkravl. Vær klar til at se godt efter, når et stykke gammel bark eller en rådden gren fra skovbunden løftes – smådyrene vil hurtigt søge mod nye skjulesteder.
  • Dyr i træerne
    • Tjek friske blade. Huller eller gange inde i bladene kaldes miner. De er tegn på, at nogen har fået et måltid – er de der mon stadig?

Når I har fundet et dyr så put det op i dåseluppen f.eks. med insektsugeren og studer det nærmere. Er det et insekt eller hvad er det? Prøv bentællernøglen på arbejdsarket.

Fælder

Man kan let lave forskellige fælder til at fange kravlende insekter og smådyr i:

Faldfælder
Et syltetøjsglas eller lignende graves ned, så kanten er lige under jordoverfladen. Dæk kanten med blade og andet. Det kan også være en god idé at lægge et stykke bark eller lignende over hullet, således at insekterne ikke drukner, hvis det skulle blive regnvejr.

Nu kan insekter og andre smådyr, som kravler på jordoverfladen, falde ned i syltetøjsglasset. Tjek dine fælder jævnligt, og husk at dække hullerne, når du tager fælden op.

Kartoffelfælder
En kartoffel eller anden grøntsag skæres midt over. Den ene halvdel udhules, og der laves et hul i den ene ende. Kartoflen sættes sammen igen, og der sættes elastikker eller snor omkring. Nu lægges kartoflen ud i haven eller skoven. Tjek den senere eller næste dag.

Udover at være et fugtigt skjulested, er der også mad for smådyrene, så der er baggrund for succes med en sådan fælde.

Insekter i luften
De flyvende insekter fanger man bedst med et sommerfuglenet. Et slagnet som bruges til at finde insekter i græs og anden vegetation er også rigtig godt.

Har man særlig interesse i sommerfugle, kan disse også lokkes til med sukkersnore:

Sukkersnore
I skal bruge 1 liter rødvin, 1 kg sukker.

Varm evt. rødvinen op og opløs sukkeret i den. Hæld det i en spand.

Klip bomuldssnore i ca. 1 cm bredde og læg dem i spanden. Gerne med et lille stykke udenfor, så du ikke skal have fingrene i væsken. Lad dem trække ca. 1 døgn. Hæng dem så op i et træ og vent på sommerfuglene!

Dyr i træerne
Prøv at lede efter forskellige dyr i træer og buske ved at lave et lyst faldunderlag på jorden lige under.

I skal bruge en plade, en plantedug eller et stof i en lys farve. Læg underlaget ud et sted under en busk eller et træ og ryst forsigtigt i grenene. Hvis I er heldige falder der en masse krible krable dyr ned på underlaget, hvor de forsigtigt kan indfanges og undersøges.

Terrarier til krible krable dyr
Hvis man gerne vil beholde sine krible krable dyr et par dage så er det en god idé at lave et terrarie til dem. Find et akvarie, en klar plastkasse eller en klar dåse. Hvis der skal låg på så skal der laves et par huller i låget så dyrene kan få ilt.

Put forskellige naturmaterialer i terrariet: mos, lidt fugtig jord, blade – både friske og gamle, grene, bark osv. En god fidus er at samle noget fra det område hvor man har fanget dyrene.

Placer forsigtigt dyrene i terrariet og se hvor de gemmer sig.

Husk at slippe dem ud efter et par dage og helst på det sted, hvor de er fanget.

Arbejd f.eks. videre hjemme med at lave små fagbøger om udvalgte dyr.

Kan suppleres med opgaver

Mål børnehaveklasse

• Naturfaglige fænomener

Mål 1.-10. klasse
Læringsmål

• N/T: Eleverne kan opstille forventninger til fangsten af smådyr og efterfølgende systematisk undersøge de indfangede smådyr.

3.-4. klasse

N/T – Undersøgelse – naturfaglige undersøgelser

Færdighedsmål:

• Eleven kan sortere og klassificere

Vidensmål:

• Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering.

Børnehave

• Naturen og naturfænomener