Fang mus og lær om de små gnaveres biologi

Lær danske mus at kende. Fang levende mus - og undersøg de små pelsede fætres behov og krav til levesteder. Undersøg mus i naturen og måske også i klassen.
Markmus. Foto: NaturGrafik.

Kort om forløbet

Fang mus med eleverne - og undersøg musenes levesteder og deres plads i fødekæden og i økosystemet. Arbejd også med naturpleje for nogle af vores musearter. 

Formål

  • At eleverne lærer navnene på de danske arter af mus.
  • At eleverne lærer om biotoper de enkelte musearter er tilpasset.
  • At eleverne forstår vigtigheden af musenes betydning for økosystemet, herunder fødekæder.
  • At eleverne arbejder med naturpleje til gavn for bl.a. birke- eller skovmus.

Forberedelse

Til læreren
Find først ud af, hvilken mus I kan finde i jeres område - og gerne vil arbejde med. Vedhæftet er to kopiark, hvor I kan finde informationer om:

  • Skovmus og halsbåndmus: De er almindelige i det meste af Danmark. Skovmusen i skovbryn og på enge. Halsbåndmusen i skove. Dem vil I kunne fange mange steder.
     
  • Birkemus og dværgmus: Birkemusen er meget sjælden og lever i lysåbne gamle skove med buske - eller enge. Dværgmusen lever i skovbryn og på enge og er mere almindelig.

Du kan læse om de fire muse-arter i vedhæftede kopiark - og finde mere information i bøger og på nettet. 

Vælg så en eller flere levesteder, hvor der er mulighed for at fange den mus, I har valgt ud. Det er en god ide, at finde et sted forholdsvis tæt på skolen. 

I skal fange musene levende - og siden sætte musene ud igen på samme sted, som I fangede dem. Til det skal I bruge fælder til fangst af levende mus.

Sådan gør du

Lær om mus
Hvilke mus har vi i Danmark? I kan starte med at undersøge de mus, vi har i Danmark i bøger og på nettet. I kan bruge huskeremsen fra hæftet "Med hår og tænder". I får den vedhæftet som kopiark 1 her.

Lær museremsen
Museremsen er for ægte mus og studsmus i Danmark. Først kommer studsmusene, som er de runde som hamstere med små øjne, bittesmå ører og korte haler. Så kommer de ægte mus med store øjne og ører og lange haler. Den kommer her:

Mosegris, markmus, rødmus. Bum. 
Husmus, brandmus, dværgmus. Bum. 
Skovmus, rotte. Bum tjii bum.
Halsbåndsmus. Bum bummelum.

Sådan - det er da ikke så svært.

Museremsen. Tegner: Bettina B. Reimer.
Museremsen. Tegner: Bettina B. Reimer.

Hvor lever musene? 
For at kunne finde og fange mus, er I nødt til at vide noget om deres liv og behov - og dermed de krav de har til levesteder. I kopiark 2 og 3 kan du og eleverne læse om den art af mus, som I vil fange. I kopiarkene kan I finde viden om, hvordan musene lever - og hvor de findes. Kryds sammen med klasse af, hvad jeres mus ønsker sig af sit levested.  

Hurtig intro til skovmus, halsbåndsmus, birkemus og dværgmus
Undervisningsforløbet er vedhæftet fortællinger om birke- og dværgmus samt skov- og halsbåndmus, så I kan læse dem – eller læse dem højt på klassen. Birkemusen lever ganske få steder, og den er kun aktiv fra midt maj til slut september, så I skal være meget heldige for at fange den, men måske den lille dværgmus også lever på pågældende biotop. Skovmusen lever i skovbryn, hvor I givet vil fange den største af vores mus, nemlig halsbåndmusen, der ligner den til forveksling. Det er lige så fint at fange en halsbånd-, mark- eller rødmus, så eleverne får set en levende mus. 

Birkemusen er meget sjælden, og den er på rødlisten over truede pattedyr i Danmark. Dværgmusen er forholdsvis udbredt, det samme gælder skovmusen, men det er en mus, vi aldrig ser, og vi skal passe på deres levesteder, så de stadig har biotoper, de kan boltre sig på.

Beskriv lokaliteten
Udfyld tjeklisten til lokaliteten. Husk det ikke er alt på tjeklisten, der skal sættes X ved! Det kan afstedkomme, at eleverne bare krydser af uden at være egentlig undersøgende.

Hvordan kan vi fange mus?
I skal fange musene levende i fælder. Læs kopiark 4 med gode råd til fældefangst – eller i forløbet Fang mus. Når I sætter fælder, skal I tjekke dem mindst én gang om dagen i perioden. 

Det er en god idé at prøve at fange mus et par dage i forvejen – og evt. holde en i bur et par dage, hvis det er eneste chance for at se en. Skovmus og halsbåndmus, der hører til de ægte mus, skal fanges i lukkede fælder, da de nemt hopper op af selv en ret høj faldfælde. Det siges, at halsbåndmusen kan hoppe en meter uden tilløb!

Lokkemad til fælden
I fælden kan I komme noget der dufter som jordnøddesmør kombineret med leverpostej, bacon eller spegepølse. Chokolade og rosiner skulle også være effektivt. Ost er det ikke, så undgå det – og læs i øvrigt om mus og myter ift. bl.a. ost! Vi plejer også at bruge solsikkekerner, men det er ikke tillokkende nok, når der fx er mange agern i skovbunden!

Når eleverne sendes ud på biotopen, hvor I formoder musen lever, skal de først undersøge habitatet vha. en tjekliste. Det vil være en god idé at bearbejde listen, så den bliver relevant ift. jeres lokalitet. Jeg har skrevet lidt om, hvad man må forvente at finde på en lokalitet, der passer godt til både birke- og dværgmus samt skov- og halsbåndmus, som lever mange steder i Danmark. Det kaldes tjekliste til...

Hvis I ikke fanger mus
Det er meget vigtigt, eleverne ser en mus i forløbet – enten en vild eller en tam husmus. Hvis I ikke fanger vilde mus, kan I iagttage fx tamme mus på skolen, eller kan I besøge en naturskole, hvor de har tamme mus, kan I evt. få lov til at røre ved musene.

Rør ikke ved de vilde mus, da de kan bide, og det kan give infektion. Hvis I fanger en rødmus, der er en studsmus, der er meget mere rolig end de ægte mus, kan læreren evt. holde den i hånden, hvis vedkommende har handske på, som musen ikke kan bide igennem. Det er for en sikkerheds skyld; mus er ikke aggressive, men hvis de er bange, kan de finde på at bide! En tam husmus kan fint tages op!

Hold mus i klassen 
Hvis I fanger en studsmus som fx rødmus, kan I holde den i et terrarie et par dage og iagttage den der. Hvis det er en hun - den kan I kende på, at den har dievorterne på maven - så bør I overveje, om den kunne have unger derude. Hvis det er vinter, har den det nok ikke. 

I kan også holde husmus – mere end én, hvis I da nøjes med hunner, da hannernes urin stinker – og de i så fald vil få unger hele tiden. Måske I kan låne et par mus fra en nærliggende naturskole – eller besøge den. Det giver anledning til at iagttage de små pattedyr på tæt hold.

Bearbejdning

Lav en musebog
I løbet af forløbet kan eleverne tegne og skrive om de mus, I har fanget. Både om, hvordan I fangede dem - og om deres iagttagelser af musen i naturen og i klassen. Tag billeder - læs mere - og lav jeres egen fagbog. Fagbogen kan indeholde tekster, tegninger og små digte om mus.

Hjælp musene med naturpleje
Nogle mus, som fx birkemusen - og hasselmusen, som jo egentlig er en syvsover - har særlige krav til deres levesteder. De elsker lysåben gammel skov med masser af buske. Måske kan I komme med ud at lave naturpleje for dem eller andre mus med en naturvejleder eller en af skovens folk.

Baggrund

Lær om mus
Hvad er en ægte mus – og hvad er en studsmus? Der er ret stor forskel – også på hvor lang tid de rent evolutionsmæssigt har været på Jorden. Der findes gode ark til iagttagelse – bl.a. Biologforbundets bog hæfte om mus (her kommer et link fra Kaskelot, når de har sendt pdf-fil).

I kan også bruge det lille hæfte Med hår og tænder. Og læse mere i artiklerne nedenfor.

Forenklede Fælles Mål efter 4. klasse

Kompetenceområde: Undersøgelse

Kompetencemål:

  • Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

Færdigheds- og vidensmål: Naturfaglige undersøgelser

  • Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering

Færdigheds- og vidensmål: Organismer

  • Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen
  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser