Fortæl et dyr

Du fortæller om et dyr, du har set i skoven. Eleverne lytter og tegner dyret ud fra din beskrivelse.
Rødt egern. Foto: NaturGrafik.

• at eleverne øver sig i at lytte og opfatte,
  • at eleverne øver sig i at omsætte ord til billeder,
  • at eleverne lærer noget om hvilke dyr der lever i skoven.

Små fortællinger om dyr
Lav en række beskrivelser af dyr i skoven. Du kan bruge mine eksempler som model, men det er altid bedst at lave sine egne beskrivelser. De bliver mest levende!

Ud i skovbunden
Eleverne sidder på skovbunden med deres tegnegrejer. Du fortæller om et dyr, du engang har set i skoven:

Det var en aften jeg var på vej hjem. Pludselig løb et dyr over vejen. Dyret var lidt større end en kat, men ikke så stor som en hund. Det havde fire ret korte ben, og en krop der var rød. Ørerne var spidse, og det var snuden også. Dyret havde en ret lang busket hale der også var rød, men halespidsen var helt hvid.

En dag jeg gik ude i skoven, hørte jeg en underlig lyd lige over mit hoved. Jeg kikkede op, og fik øje på et mærkeligt lille dyr der sad i et træ. Det var nærmest brunt, men det havde en hvid mave. Det holdt fast i træet med alle sine fire små ben. Dets lille hoved kikkede på mig med nysgerrige øjne. Ørerne strittede og havde små buske på spidsen. Dyret havde en stor busket hale, der var næsten lige så lang som dyrets krop.

En tidlig morgen gik jeg en tur i skoven. Pludselig hørte jeg en underlig lyd der kom inde fra en bunke kvas. Jeg stod helt stille og pludselig kom en spids snude til syne og to små sorte øjne. Dyret var ret lille. Det havde ganske små ben og en lille tryne. Men det mærkeligste var, at det så ud som om det i stedet for hår have en hårbørste på ryggen.

Det her dyr er der mange der er lidt bange for. Det behøver man nu ikke være, hvis man bare lader være med at forstyrre det. Jeg så det en dag hvor solen skinnede varmt ned på skovbunden. Foran mig lå der noget der lignede en lang medisterpølse med en zig-zag stribe hen over ryggen. Pølsen løftede sin ene ende – og her havde den et lille firkantet hoved med to sorte øjne. Den åbnede munden og hvæsede. Samtidig spillede dens lille tunge, som var delt i to.

En efterårsaften hvor det var måneskin, gik jeg en tur i skoven, fordi jeg havde hørt en lyd som jeg syntes var lidt uhyggelig. Det lød som et stort dyr der brølede. I en lysning i skoven fik jeg øje på et meget stort dyr. Det første jeg så lignende nærmest en busk med mange tykke grene, der strittede til alle sider. Busken sad på hovedet af dyret. Det åbnede munden og brølede igen. Jeg blev helt forskrækket, men sad helt stille og så, at den store krop var meget mørkebrun. Den havde en manke og lange ben, men ingen hale – kun en lille klump.

En aften sad jeg ude i skoven ved en hule, som nogen havde gravet i jorden. Jeg ville se hvem der boede der. Det var efterhånden blevet meget sent, og jeg skulle lige til at rejse mig og gå hjem, da der dukkede et mærkeligt dyr op af hulen. Det havde et spidst lyst hoved med en sort streg fra snudespidsen hen gennem øjnene. Ørerne var ganske små, men dyrets krop var stor og klumpet. Benene var ikke særlig lange, men havde lange kløer. Halen var ganske kort. Hele dyret var gråt, men noget mørkere under maven.

En tidlig forårsdag kom en sommerfugl flyvende hen over en lysning i skoven. Den havde fire vinger som alle sommerfugle skal have. Denne her var helt gul men havde en lille rød plet på hver vinge.

Tegninger
Du laver en lille pause efter hver detalje, så eleverne kan få tid til at tegne dyret, efterhånden som du fortæller. Når du er færdig med at fortælle om hvordan et dyr så ud, kommer eleverne med deres bud på hvilket dyr der er tale om. Giv god tid til at tegne og farvelægge det enkelte dyr, før du fortæller om et nyt dyr. I skal også have tid til at beundre hinandens tegninger, og naturligvis slutter I med at se et billede af dyret fra en bog eller lignende.

Få eleverne med
Når du selv er løbet tør for ideer, kan eleverne med stor sandsynlighed selv finde på flere eksempler. I kan lave en konkurrence ud af det, hvor I deler eleverne op i grupper, der udfra dyrebøger beskriver nogle dyr, som de andre skal tegne og gætte.

Pattedyr
Vi har i Danmark omkring 50 pattedyr der lever vildt i naturen.

Kendskabet til disse dyr er ofte meget begrænset, fordi de fleste af dem kun er aktive om natten. Derfor lægger jeg ind i mine fortællinger hvor og hvornår jeg har mødt dem. Det giver et billede af deres levevis. Man kan gøre mere eller mindre ud af dyrets aktiviteter, men beskrivelsen af udseendet skal være grundig.

I kan supplere denne leg med at se udstoppede dyr, dias med dyrebilleder, kikke i bøger eller se en video med vilde danske pattedyr. I Leksikon her på sitet er der også beskrivelser og billeder af mange pattedyr.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.