Vildt & vovet

Eleverne tilbereder vildt. De eksperimenterer, sammensætter og tilsmager deres egne retter - og arbejder kreativt og æstetisk med madlavning.
Piger tilbereder vildt. Foto: Helle Brønnum Carlsen.

Kort om forløbet

Med inspiration fra konkurrencen ’Årets Vildtret’, skal eleverne lære at eksperimentere med vildt som råvare, sammensætte og tilsmage egne retter, samt tænke kreativt i forhold til anretning af retten.
Eleverne dyster mod hinanden i grupper om af skabe den mest velsmagende og flotteste anrettede vildtret.

At eleverne:

• udfordrer sig selv og arbejder med typer af kød fra dyr, de måske ikke kender eller kun kender ganske lidt.
  • lærer hvordan man håndterer magert vildtkød ved at benytte høj varme som tilberedning.
  • lærer at eksperimentere med smagskombinationer til den vilde smag de finder i vildtkødet.
  • lærer at arbejde skabende og udtryksfuldt med vildtretter.
  • erfarer at vildt kan smage vildt godt og samtidig kan være bæredygtigt og sundt.

Forberedelse for dig som lærer:

• Bestil 1-2 skolekasser med vildt via BlivNaturligVis. OBS en skolekasse med vildt passer til 12-14 elever.
  • Læs elevopgave og kopiark igennem.
  • Kopier opgaver og ark.
  • Indkøb af råvarer.

Det er muligt at bruge dette materiale på to niveauer:

• Enten til 6. klasse obligatorisk madkundskab
  • Eller til 7.-8. klasse valgfag madkundskab.

Det informative er tænkt både til 6. klasse obligatorisk og til valgfaget. Til valgfaget rummer opgaverne flere benspænd og vanskeligere kødudskæringer og kombinationer, end til det obligatoriske fag i 6. klasse.

Didaktisk har opgaven den samme ramme; det er ukendte kødstykker for de fleste, der er krav til kreativ tænkning og samarbejde, og der er opmærksomhed på stegeteknikker for at få et vellykket resultat.

Hvis muligt inddrages skolehave og bålplads/grill, men forløbet kan også lade sig gøre uden.

Eleverne har brug for vejledning i den kreative proces. De kan med fordel søge inspiration i kogebøger og på hjemmesider samt lade sig inspirere af stjernekokkene, der hvert år dyster i DM i Årets Vildtret – se mere under Årets Vildtret

Vildt er både bæredygtigt, sundt og super velsmagende. Vildtet skal behandles lidt forskelligt alt efter art og gerne have forskelligt tilbehør.

Første undervisningsgang

• Læs Kopiark 1: Jagtens historie i fællesskab. Find kopiark i boks i højre side.
  • Se på billeder fra Årets Vildtret.
  • Læs Kopiark 2: Om Årets Vildtret og dyk ned i hvad vinder-retten fra 2021 bestod af.
  • Tal om ideen med at lave mad af et ukendt stykke vildt. Husk at kokkene er nogle af landets bedste kokke, og at de er lidt dygtigere, end I er.
  • Gennemgå Kopiark 3: Opgave og benspænd.
  • Gå sammen i grupper og træk et stykke vildt.
  • Læs Kopiark 4: Smag og anvendelse af vildt i gruppen.

Grupperne forbereder næste undervisningsgang:

• Sammensæt jeres vildtret.
  • Skriv opskrifterne ned.
  • Lav en indkøbsliste.
  • Husk at de gode historier om vildtet, titlen på jeres ret samt en skitse af jeres ret, også skal skrives ned.

Anden undervisningsgang

Sådan gør I:

• Tilbered og anret jeres vildtret.
  • Renskriv jeres opskrifter til vildtretten.
  • Tag billeder af den anrettede vildtret. Brug gerne følgende hashtags til billederne #blivnaturligvis og #vildtogvovet
  • Smag på hinandens retter.
  • Vælg eller stem om den bedste vildtret – læg vægt på både smag og anretning.

Bearbejdning

Bearbejdning indgår som en del af forløbet og rummer bl.a.:

• Kendskab til konkurrencen ’Årets Vildtret’.
  • Jagt og vildt i et historisk perspektiv.
  • Vildt som råvare.
  • Sammensætning af vildtretter og tilberedning af vildt.
  • Æstetik og anretning.

Billeder af gruppernes vildtretter må gerne hashtagges #blivnaturligvis og #vildtogvovet, som inspiration for andre skoler m.fl.

Få besøg af en jæger
Som skole har I mulighed for at booke et besøg af en gratis Bliv NaturligVis-formidler. Besøget kan I fx indtænke som en del af jeres arbejde med ’Vildt & vovet’. Vælg en naturformidler der er jæger og spørg fx om muligheden for at arbejde med et stykke helt vildt. Find oversigten over Bliv NaturligVis-formidlere på hjemmesiden Bliv Naturligvis.

Vinder af DM i Årets Vildtret 2021.

Vildt Gastronomi - Viden om vildt, anvendelse og jagten i historiske træk.

Bliv NaturligVis – Vild mad i skolen.

Bliv NaturligVis – De 4 danske hjortevildtarter

Bliv NaturligVis – Jagt og vildt i jægerstenalderen

Madkundskab obligatorisk
•    Fødevarebevidsthed – råvarekendskab.
•    Madlavning – grundmetoder og smag/tilsmagning.

Madkundskab valgfag
•    Fødevarebevidsthed – Fødevarekendskab.
•    Kvalitetsforståelse / Fødevareproduktion og madprojekt.
•    Madlavning – Eksperimenterende madlavning.