7. juni 2023

Skolehaver, sundhed, læring og trivsel

Tag til gratis gå-hjem seminar 19. juni kl. 14.00 - 16.00.
Udeskolebørn fra Bjedstrup skole laver bålmad. Foto: Henrik Bjerg.

Bliv klog på forskning i skolehaver

19. juni sætter Center for Børn og Natur spot på skolehavers betydning for børns sundhed, læring og trivsel. Tag dine kolleger under armen til gå-hjem seminar med den amerikanske forsker Nancy Wells fra Cornell University og danske forskere. Du kan finde programmet nedenfor - og tilmelde dig på Center for Børn og Naturs hjemmeside.

Ny forskning i skolehavers betydning

For at forstå mulighederne ved skolehaver for børns sundhed, trivsel og læring har Center for Børn og Natur inviteret den amerikanske forsker Nancy Wells fra Cornell University, der vil tage os et spadestik bydere i forskningen om skolehaver. I flere årtier har Nancy forsket i omgivelsernes betydning for børns sundhed. Senest har hun i særliggrad beskæftiget sig med betydningen af skolehaver for børns ernæring og bevægelse i lavindkomst områder i USA. Nancy har i forhold til naturen også beskæftiget sig med hvilken rolle det naturlige miljø spiller i forhold til resiliens.

Søren Præstholm fra Center for Børn og Natur vil give perspektiver på børns naturtilknytning, og hvilken betydning aktiviteter i natur i skolen har i denne sammenhæng, fx skolehaver.

I Danmark er skolehaver udbredt, bl.a. gennem Haver til Maver – men hvad er deres erfaringer med at aktivere børnene ud fra devisen ”fra jord til bord til jord? Det vil Haver til Havers udviklingschef Camilla Roed Otte, åbne op for.

Lyt også med når ph.d.-studerende Anna Stage fra Københavns Universitet, Institut for Idræt og Ernæring og Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse fortæller om hvordan det nye Danske skolehaveprojekt, FoodACT, vil undersøge betydningen af skolehaver for sundhed, trivsel og læring.

14.00: Velkomst
14.10: Søren Præstholm, Center for Børn og Natur
14.25: Camilla Roed Otte, Haver til Maver
14.40: Nancy Wells, Cornell University, New York State
15.10: Anna Stage, Københavns Universitet, NEXS og CKFF
15.25: Afrunding og tak for i dag

Hvor og hvornår
Skolehaveseminar

Hvornår: Mandag den 19. juni kl. 14.00 - 16.00.

Hvor: Det store auditorium på NEXS, Nørre Alle 53, 1. Sal, 2200 København N

NB: Oplæg vil blive holdt på engelsk.

Tilmelding: Center for Børn og Naturs hjemmeside.

Sidste nyt

Viser  ud af