Hvad er natursyn?

Mountainbiker? Landmand? Vild med natur? Natursyn er dit syn på naturen. Og det kan være meget forskelligt. Se filmen nedenfor, som forklarer natursyn rigtig godt. Spil også Natursynsspillet - et virtuelt forhandlingsrollespil for 7.- 9. klasse, hvor I prøver forskellige natursyn af.

Natursynsspil

Prøv alle natursyn i spillet for 7. - 9. kl.

Spil natursynsspillet
Lille illustration
Guldsmed

Natursynsspil for 7. - 9. klasse

Hvem bestemmer, hvordan et landskab udvikler sig? Om der skal være en sti, en skov eller en vindmøllepark? I det interaktive Natursynsspil skal I forhandle på tværs af interesser, indgå kompromiser og træffe beslutninger, der får synlige konsekvenser for et landskab.

Del eleverne i grupper. Hver gruppe får et lidt tegneserieagtige natursyn som jæger, landmand, naturelsker osv. I løbet af spillet prøver eleverne deres gruppes natursyn af i forhandling og debat med de andre grupper. En sjov måde at få fornemmelse af, hvad natursyn betyder for vores natur og for os selv.

I videoen til højre kan du høre elever og lærer fra 8. klasse på Hvalsø skole fortælle om, hvordan spillet fungerede, da de afprøvede det.

Fugle

Samarbejde på tværs af natursyn

Natursynsspillet er udviklet til Skoven i Skolen af Danmarks Jægerforbund, CPH Game Lab. Spillet tager afsæt i et rigtig godt samarbejde mellem en række foreninger og organisationer med forskellige natursyn. Find materialer med forskellige natursyn på hver forenings visitkort:

Støtte

Natursynsspillet er udviklet i projektet Skoven i Skolen 3.0, som er støttet af Nordea-fonden, 15. Juni Fonden og Friluftsrådet.

Kort version

Naturvejledning Danmark har også produceret denne korte version af filmen om natursyn, som kan bruges med yngre elever.

Find flere natursynsmaterialer

Skriv natursyn i søgefeltet - og find ideer og materialer til undervisning om natursyn.

Helikoptere

Filter

Flere materialer på vej

Der er mere undervisningsmateriale på vej til dette tema om natursyn. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyt, når der udkommer nye materialer.

Tilmeld nyhedsbrev
Kanin