Billedkunstbegreber: Formalfabetet

Gå på jagt efter former i skolegården og lær om formalfabetet og geometri.

Sådan gør du: 

1: Find forskellige former i naturen    
Find forskellige former i naturen (Hele skolens område må benyttes – eleverne holder selv øje med klokken)

  • Eleverne går i grupper to og to. Til en start sammen med læreren for at blive hjulpet i gang. De samler ting ind fra skolens område og opdeler dem, som de selv synes.
  • Besvar spørgsmålene:
    • Hvorfor grupperer de dem, som de gør?
    • Hvad karakteriserer hver gruppe?
  • Eleverne skal inddele deres figurer efter formerne (HUSK SKABELON)
    BUE - KLAT - VINKEL - LINJE - ELASTIK
  • Besvar spørgsmålene:
    • Ændrer det noget i forhold til elevernes første opdeling?
    • Er der nogle af tingene, som kan ligge i mere end én gruppe?
  • Eleverne kobler fagord fra formalfabetet til de forskellige grupper.
  • Bevar spørgmålene:
    • Hvad kendetegner disse former?
    • Kender vi formerne fra andre ting i vores hverdag?
    • Hvilken type vinkler er der?
    • Hvordan er linjen? Vandret, lodret?

2: Konstruer kunstværk
Eleverne konstruerer kunstværk m. fokus på formalfabetet. Kunstværket skal indeholde mindst ét element fra hver kategori samt enten vinkelrette linjer eller parallelle linjer.

Præsenter kunstværket: Hvilke former har I brugt?

3: Evaluering

  1. Hvordan synes I, at dagen har været? Hvorfor?
  2. Føler I, at I har lært noget? Hvad fx?
  3. Hvilken form fandt I flest af?
  4. Hvilken form var sværest at finde?
  5. Hvilken form var nemmest at bruge i jeres kunstværk?
  6. Hvilken for var sværest at bruge i jeres kunstværk?
  7. Hvilke typer af vinkler brugte I i jeres kunstværk?
  8. Var der noget, som overraskede jer?

Lærerfokus og fokusområder

Lærerfokus:

  • Mulighed for at forhandle
    • Hvornår danner de hypoteser?
    • Hvor får de mulighed for at lave out put?
    • Interrelationelle når de taler om deres fund.
      • Forsøger de at bruge fagudtryk?

Fokusområder

  • Lytte
  • Tale - Mundtlighed

Mål:

  • Kompetencemål
    • Eleven kan anvende geometriske metoder og eksperimentere med og udtrykke sig i billeder
  • Færdighedsmål:
    • Eleven kan arbejde eksperimenterende med rummelig form
    • Eleven kan inddrage omgivelserne billedfremstilling
    • Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved plane figurer
  • Vidensmål:
    • Eleven har viden om vinkeltyper
    • Eleven har viden om metoder til at fremstille mønstre med spejlinger, parallelforskydninger og drejninger
    • Eleven har viden om formers grundelementer samt sammenhæng mellem form og funktion