Musical uden ord
Formål
- At eleverne udvikler rytmisk kompetence
- At eleverne udvikler kropslig og rytmisk koordination
- At eleverne bliver bedre til at lytte i musikalsk udførende sammenhæng
- At eleverne gør erfaringer med musikalsk form
- At eleverne gør erfaringer med forskellige materialers klanglige egenskaber
- At eleverne får øje på træ som et centralt grundmateriale for musikkens klang
- At eleverne fornemmer hvordan komponister gennem tiden er blevet inspireret af skovens lyde i deres musik.
- At eleverne får øje på muligheden for at lade sig inspirere musikalsk af naturen.
- At eleverne stifter bekendtskab med sampling og komposition af lydoptagelser fra den virkelige verden.
- At eleverne får øjnene op for skovens fugle og deres sang.
Forberedelse
Indholdet i de tre scener bygger på undervisningsforløbene:
1: Stomp - byen og skoven
2: Fuglenes musik
3: Spil med skovens lyde
Brug det du vil
Undervisningsforløbene kan gennemføres helt eller delvist, således at hvis man f.eks. ikke har bygget panfløjter så i stedet for benytter almindelige blokfløjter. Har man ikke lavet optagelser i skoven af fuglestemmer, kan man i stedet benytte optagelser man kan finde på nettet osv. Indøvning af det musikalske indhold kan imidlertid ikke erstattes.
Forslag til opbygning
Hermed følger et forslag til opbygning. Hvis I har fået spændende ting ud af de enkelte undervisningsforløb som du gerne vil bygge ind i musicalen, så er det en åben mulighed. Ligeledes er det åbent at du inddrager ideer I får i processen. Forslaget til opbygning kan således ses som en ramme man kan arbejde videre med.
Sådan gør du
Første scene
Arbejd ud fra beskrivelserne i undervisningsforløbet ’Byen og skoven’ – med en udvikling fra byen hen mod skoven.
Perkussion (i byen):
- Intro
- Grundrytme
- Chase
- Ending
Stave (ud i skoven):
- Intro
- Opbygning
- Fill
- Deling i to hovedgrupper
- Ending
Anden Scene
Lydkollage af fuglestemmer med Ambient-fornemmelse. Stillestående. Hvilende. Lyttende. Evt. med skyggespil.
Hvis I har arbejdet med at imitere nogle af fuglestemmerne med fløjter, kan I arbejde med en bevægelse fra originale fuglestemmer til fløjteimitationer.
I kunne også tilføje at nogen elever bevæger sig rundt i slowmotion – ’lyttende efter fuglestemmer’. I kunne slutte af med at benytte to motiver fra melodilinien i tredje scene: d – h – a og g – a – g som en forudanelse om det der følger.
Tredje scene
Tredje scene kombinere det melodiske og rytmen i to afsnit.
- Først kombineres melodistemme 1, som allerede er antydet i anden scene ( d, h, a osv.) med stave.
- Bagefter kombineres melodistemme 2 ( d, d, e, e, e, e, f, f ) med perkussionsrytmerne.
- Til sidst føjes det hele sammen til en ’kulmination’ og en fælles ending.
Stave og melodistemme 1:
melodistemme 1 spilles først alene
stave laver intro
c. xylofoner og melodistemme 1
Perkussion og melodistemme 2:
intro
a. grundrytme og basrør
b. rytme, bas og xylofoner
c. rytme, bas, xylofoner og melodistemme 2
Kombination:
a. fill = stave intro
b. stave føjes til (opbygning)
c. melodistemme 2 afløses af melodistemme 1 (fra siden)
d. melodistemme 1 og 2 kombineres (og fortsætter)
e. fælles ending med et brag på ét – og stilhed.