Zoo Keepers

Eleverne skal i grupper agere zoo keepers. De skal vise de andre elever vej gennem zoologisk have og fortælle hinanden om dyrene - på engelsk.
Se en ulv i zoologisk have - og fortæl andre om den.

1. lektion
Introducer eleverne for en overordnet plan af forløbet. Del eleverne ind i grupper (ca. 4 og 4). Hver gruppe vælger 2 dyr de vil guide om.

2. lektion
Grupperne laver research på bibliotek, ved computer om deres valgte dyr. Formålet er at de skal kunne undervise de andre grupper om dyrene.

3. lektion
Grupperne fortsætter deres research. Eleverne laver ”cue-cards” som skal støtte deres undervisning. Eleverne kan øve sig på deres undervisning.

En guide i hver gruppe
I zoologisk have splittes grupperne, således at én fra hver gruppe går sammen med 3 for andre grupper. Derved kan hver elev fra en gruppe guide og undervise de andre i den nye gruppe.

Find vej på engelsk
Læreren uddeler kort over zoo på engelsk.

Læreren vælger en gruppe, som skal starte med at finde vej til deres dyr. Gruppen skal holde deres dyr hemmeligt. Inden de begiver sig vej mod dyret skal de andre elever i de nye grupper gætte, hvilket dyr de er på vej hen til. F.eks. ”Does your animal have four legs?”. ”Does your animal have fur?”.

Fortæl om et dyr
Ved dyret fremlægger eleven i de nye grupper. Fremlæggelsen skal vare mellem 1 og 2 minutter uden at eleven bliver afbrudt. De andre elever må gerne stille spørgsmål bagefter.

Efterhånden som alle grupperne skal præsentere deres dyr, bliver der virkelig øvet vejvisning og mundtlig fremstilling.

Bearbejdning

4.og 5. lektion
Eleverne påbegynder i grupper deres artikler om deres dyr. Der stilles materialer til rådighed. Pap, evt. edb lokaler, farver/maling og lim.

6. lektion
Eleverne skal de efterfølgende lektioner arbejde hjemme i klasselokalet med deres udvalgte dyr. Eleverne skal udarbejde en ”artikel” til en samlet ”classbook”. Det er meningen at klassen sammen laver en bog omkring zoologiskhave. Ved at skrive en ”classbook” i klassen, kommer eleverne til at arbejde med deres skriftlige fremstilling.

På baggrund af deres tur i zoo, kan eleverne også benytte sig af egne erfaringer og observationer af dyrene. De kan give en mere autentisk beskrivelse, samt inkludere egne oplevelser om dyrere i deres artikel. Eleverne har muligvis også opdaget andre ting om dyrene fra udflugten, som de måske ikke umiddelbart vidste, dette skal motiverer dem til at opsøge mere ny viden til deres artikel. Et eksempel kunne være: ”Gad vide hvorfor alle flamingoerne kun stod på et ben? Eller: ”Hvorfor har elefanterne sådan nogen specielle tænder?”. Til slut vil klassen have en hel bog om deres tur i zoo som de kan have liggende i klassen til videre brug. Eleverne kan også tage bogen med hjem og vise den til deres forældre og søskende.

7. lektion
Klassen læser samlet i deres færdige ”classbook”.

Grupperne kan evt. lægge yderligere vægt på ny fakta de lærte om deres dyr og tale om sjove episoder der skete i zoo.

Forslag til videre arbejde

Benytte sig af samme fremgangsmåde men tage til f.eks. slagteriet, havnen, akvariet, historiske steder i midtbyen, stranden, museum, eksperimentariet.

Engelsk, 5.-7. klassetrin

Mundtlig kommunikation
Eleven kan deltage i kortere samtaler og give korte, sammenhængende fremstillinger af almindelige situationer og emner på engelsk.

Skriftlig kommunikation
Eleven kan forstå og skrive kortere tekster i forskellige genrer på engelsk