Overdrevs blomsterjagt

Arbejd med klassificering af blomster og planter.
Ud at se overdrevets blomster!

Opgaven

Opgaven skal give eleverne et grundlæggende begreb om klassificering af blomster fra overdrevet

Inddel eleverne i hold, hvert hold samler ind i plastikposer (for at planterne ikke tørre ud inden de kommer tilbage)

Det er vigtigt at eleverne ved at de skal samle hele planter – blomsterhoved, stængel, blade og gerne rod. Man kan ikke bestemme planter på f.eks ét blad. Og gerne tre-fem planter af samme art. Der skal samles mindst 20 arter – gerne mange flere.

Send dem ud og samle så mange forskellige blomsterplanter som muligt.

Husk at have et stoptidspunkt eller signal til at indsamlingsperioden er forbi.

Når grupperne kommer tilbage skal de sortere de forskellige planter og gerne sætte navn på. Brug flora til at sætte navn på planterne.

Hver art placeres på et ark papir med navn på.

Eleverne skal styrkes i at læse om den plante de tror de har fundet, dette kan ofte be- eller afkræfte om det er en korrekt artsbestemmelse.

Efterbehandling

Hvorfor har mennesket behov for at sætte dyr og planter i grupper?

Ville det være fornuftigt at bruge andre sorteringskriterier? F.eks. farve, levested?