FEM HUER TIL TEACHOUT OG KOKKENE PÅ SKOVSKOLEN

Forskningsprojektet TEACHOUT fik en start, vi sent vil glemme.

Hvis det passer, at oplevede kropstilstande har stor betydning for vores følelser og fornuft, så har vi deltagere på TEACHOUTs seminar på Skovskolen den 5. og 6. maj haft et kæmpe udbytte. To dage, hvor overdådig lækker mad tændte følelsernes blitzlys, så de spændende snakke om god udeundervisning, står klart oplyst i vores hukommelse.

TEACHOUT kommer til at omfatte 600 udeskoleelever, som skal under forskernes lup. Bliver børnene gladere for at gå i skole, lærer de mere, øges deres fysiske aktivitetsniveau og får de et bedre kammeratskab i klassen, når klasseværelset skiftes ud med undervisning i naturen eller bymiljø én dag om ugen?

Forhåbentlig kommer de mange kommende udeskoleelever også til at opleve, hvordan lækker mad, som de endda selv har tilberedt, på et bål de selv har tændt, brænder en skovdags oplevelser og læring fast i deres hukommelse.

Forskningsprojektet TEACHOUT fik en start, vi sent vil glemme.

Følelserne virker ligesom blitzlys i vores daglige tilværelse. Opstår der en situation, der gør os glade, angste, forskrækkede, begejstrede eller ligefrem lykkelige, brændes følelsernes blitzlys af og situationen vil stå klart oplyst i hukommelsen: Vi har lært noget  … Når børnene skal have noget gentaget 500 gange, før det sidder fast, skal man ikke tro, at sådan er det nu engang. Vel er det ej; det er fordi det pågældende stof ikke har fået følelsernes blitzlys til at lyne.
 - Steen Larsen i bogen, Den videnskabende skole

Som jeg skal forklare, bliver den positive og negative bestemmende kropstilstand ledsaget og holdt sammen af en tilsvarende måde at tænke på: hurtig og iderig, når kropstilstanden befinder sig i den positive og behagelige ende af spektret, langsom og repetitiv, når kropstilstanden svinger over mod den smertefulde ende af spektret.
 - Antonio Damasio i bogen, Descartes’ fejltagelse

Alle skribenter