Karen Barfod
Velkommen til Karen Barfods blog om udeskole og lærerens arbejde, sorger og glæder, udfordringer og gyldne øjeblikke i uderummet.
Jeg underviser og forsker på læreruddannelsen i VIA, og arbejder hele tiden med at udvikle undervisningen udenfor klasserummet.
Kontakt
Karen Seierøe Barfod
Docent, PhD, forskningsleder VIA OUTdoor
VIA Didatics & Learning
Programme for Applied Research & Development
VIA University College
Svinget 5
DK-7620 Lemvig
T: +4551769911
E: KSBA@VIA.DK
www.via.dk
Seneste udgivet indhold
![Børn og voksne samler skrald i naturen](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2022-11/Strandoprydning%20Bolund.jpg?h=a66f73e3&itok=vU9X_8lV)
Hjælp jeg skal ud med eleverne
Gode råd og refleksioner over Corona krisens betydning - nu skal mange flere lærere og pædagoger ud med børnene.
![Bliv Skjoldunge ved Tadre Mølle. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP.](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_ankomst-sol_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=klVpbuTf)
Udeskole-autoetnografi
Forfatteren blogger om sine oplevelser med at gå fra skrivebordet til selv at blive udeskolelærer
![Bliv Skjoldunge-dreng kigger på den verden læreren viser. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP.](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_dreng-kigger-dorrit-haand_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=GC16h2qm)
Erfarne udeskolelæreres oplevelse af at være udeskolelærere
Interviews med ti erfarne udeskolelærere viste, at de oplevede udeskole understøttede deres udøvelse af kompetence og autonomi, men at de følte sig isolerede.
![Bliv Skjoldunge børn stikker af. En udeskolelærers mareridt? Foto: Andreas B. Elkjær. INSP.](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_boern-stikker-af_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=BQIiDWyG)
Udeskole, frihed og lærerstyring
Hvordan kan vi undersøge udeskoles didaktik og undervisning? Bloggen starter med at undre sig - og giver et metodisk bud.
![Dreng på sten. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP.](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_dren-paa-sten_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=yiVDLwJh)
Lærerens engagement og professionalitet
Danske Underviseres Samråd og Undervisningsministeriet har 1. februar 2017 udgivet tolv pejlemærker for god undervisning. Udeskolelæreren passer ind her.
![Lille fisk i hænder. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP.](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_lille-fisk-i-haender_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=IybZzH4h)
Udbredelse af udeskole i Danmark
Optælling af skoler i 2013/14 viser at 18,4% af alle danske skoler har en eller flere klasser, der har udeskole.
![](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_boern-i-baek1_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=E-Gm-jj2)
Lejrmodel eller nærmiljømodel?
Hvad er rigtig udeskole? - Bogen "Uteskoledidaktikk" forholder sig til forskellige praksisser
![Udeskole i Kina](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-01/img_1202%5B1%5D.jpg?h=c673cd1c&itok=Ne0Ym0Cd)
Udeskole i Kina - kan man det?
I Maj var jeg i Chengdu sammen med min kollega Lis for at afholde et outdoorkursus for 35 pædagoger i en børnehave med 800 lattermilde børn.
![Piger kigger. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP.](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_pige-og-dorrit_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=0zTS_dKS)
Losing my religion
Simon Beames udviklede allerede i 2006 en model, der kan bruges til at overveje praksis når man arbejder ude som voksen, lærer eller leder
![Tadre Mølle - og en masse Bliv Skjoldunger. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP.](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_husene_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=_hQBtaqC)
Jeg et hus mig bygge vil, der skal være tavle til
Udeskole - hvordan forstår vi begrebet "Skole" udenfor? Indlægget diskuterer, om det om sig gribende udeskolebyggeri i virkeligheden understøtter det, vi vil.
![To piger undersøger vandløbsdyr. Foto: Andreas B. Elkjær. INSP.](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-03/bs_tadre_to-piger-en-bakke_andreas-b-eljkaer_insp.jpg?h=9396f34a&itok=Lw_Hvyre)
Tilliden er tydelig
Lærere fra hele verden søger til Danmark for at studere udeskolepraksis, hvor de lægger mærke til tilliden i skolen og det, at børnene lærer for livet.
![](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-01/karen-barfod_10.jpg?h=7f412c8f&itok=OqhG0zhL)
Udeskoledidaktik i engelsk oversættelse
En forundring over at begrebet udeskole er så svært at oversætte, og at lærerens arbejde med didaktik næsten ikke kan oversættes
![](/sites/skoven-i-skolen.dk/files/styles/list_view_xxs_/public/2023-01/20140407_140646%5B1%5D.jpg?h=29234840&itok=x_bqsum1)
Kursus med lærerstuderende
Udeskole bør være en del af læreruddannelsen, så studerende forberedes til at arbejde kvalificeret med børnene uden for klasserummet.