13. november 2015

Hvem på skolen skal være jeres naturvejleder?

Det er nu der skal søges om optagelse, hvis I vil have en medarbejder med på Naturvejlederuddannelsen. Fristen er 31. december 2015.

Har I en medarbejder, som arbejder med eller skal til at arbejde med naturformidling og udeskole? Så er her en mulighed for en faglig opkvalificering gennem en attraktiv efteruddannelse som naturvejleder. Undervisningen er gratis (dækkes af Friluftsrådet), kun udgifter til kost, logi og arbejdstid skal betales af arbejdsstedet.

For at komme i betragtning til uddannelsen skal naturformidling og naturaktiviteter være en væsentlig del af medarbejderens stillingsindhold. Naturformidlingen skal have en vis bredde, hvad angår målgrupper og indhold. For eksempel vil en naturformidler, som er tilknyttet flere skoler og institutioner, har en koordinerede funktion og opkvalificerer andre undervisere, blive prioriteret højere i forbindelse med optag til uddannelsen. Hvorimod en medarbejder, som er ansat på én skole eller institution til at lave naturformidling for nogle få klasser, vil blive prioriteret lavere. Det tæller også op, hvis uddannelsen af en naturvejleder har en igangsættende effekt for naturformidlingen på arbejdsstedet, og at der er indtænkt udviklingsperspektiver for naturformidlingen på arbejdsstedet.

Naturvejlederefteruddannelsen udvikler deltagernes kompetencer til at planlægge, udvikle og gennemføre natur- og kulturhistorisk vejledning i det fri. Samtidig giver den adgang til faglig sparring i et stærkt, landsdækkende netværk af naturvejledere.

Uddannelsen foregår som en vekselvirkning mellem internatkurser, studieopgaver og praktisk naturvejledning på arbejdsstedet. Uddannelsen forløber over to år med en samlet arbejdsbelastning på ca. 72 dage i perioden.

Frist for udfyldelse af ansøgningsskemaet er d. 31. december 2015 for optagelse på holdet, som starter i 2016.

Læs mere om naturvejlederuddannelsen og find ansøgningsskema mv.

naturvejleder-ugle-logo_cmyk_0.jpg                                             friluftsraadet-logo_a4__0.jpg

Sidste nyt

Viser  ud af