28. maj 2014

Sommertid

Nyhedsbrev fra Skoven i Skolen og Udeskole.dk 28. maj 2014.
Kære Læser

Så er den over os - sommeren - og alting blomstrer og pipper. Det er bare om at komme ud nu - og også tid at planlægge næste års udeskole. På hjemmesiden er der masser af ideer til udeundervisning i alle fag og naturtyper. Her er lidt eksempler - men kig selv videre. (Hvis du vil have nyhedsbrevet tilsendt på e-mail i den pæne version med billeder, så tilmeld dig her)

Sommerideer

Hårkrans af burresnerre
Lav en hårkrans af burresnerre, der ikke er til at ryste af hovedet:

Battle - et kampspil i skoven (Idræt, alle)
Afslut skoleåret med sværd og kugler i skoven. Her er regler til Battle i naturen.

Firkantet historie på stranden (Dansk, 4. - 6. klasse)
Eleverne skriver korte tekster på stranden og bruger dem til firkantede historier.

Primitive kastemaskiner (Fysik, 7. - 9. klasse)
Byg primitive kastemaskiner - og fyr den af i fysik!

Kropsmatematik
Træn, leg og lær matematik med hele kroppen.

Engelske lydord i skoven (Engelsk, 4. - 6. klasse)
Find lydmalende ord i skoven eller et andet sted i naturen. Skriv digte, lav rytmer og rapsange med lydord.

Lejrtur (Idræt, alle)
Bevæg jer ud i sommeren. Tag på lejrtur i lokalområdet.

Bier og blomster
Se det summer af sol over enge. Undersøg hvilket insekt, der bestøver hvilken blomst:

Nye materialer: Naturfag i Naturen

I løbet af maj, juni og august lægger vi en række nye materialer på hjemmesiden. Delprojektet "Naturfag i Naturen" skal give ideer til udeundervisning i natur/teknik, biologi, geografi og fysik/kemi. Materialerne bliver skrevet af lærere, naturvejledere og andre dygtige folk. Vi lægger en del ud nu - og der kommer flere senere - så hold øje.

Akvarium - skab dit eget vandhul
Læs her, hvordan du kan indrette dit eget akvarium - og undersøge små dyr fra vandhuller og søer.

Astronomi om natten (Natur/teknik og fysik, 4. - 9.)
Se på stjerner med håndkikkerter og teleskoper - og lær stjernehimlen at kende... Forløbet passer faktisk ikke til de lyse nætter, men kan måske inspirere til oktober, når nattemørket igen lukker til.

God gammeldags svampetur (Natur/teknik og biologi, 4. - 9. klasse)
Og endnu et forløb til efteråret: En svampetur er en sansetur. Find svampe i efteråret og bliv klog på dem I kan spise - og dem I ikke kan.

Få en prik på kortet

For udeskoler, naturvejledere osv.
Vi håber at kunne opbygge kort, som kan støtte skoler i at arbejder med udeskole - og gøre det let at finde hjælpere lokalt. Derfor inviterer vi alle hjælpere til at oprette prikker på vores kort - og beskrive jeres tilbud til lokale skoler. Hjælpere er fx:
  • Udeskoler
  • Naturvejledere
  • Jægere
  • Biavlere
  • Kursusholdere
  • Og alle andre, som støtter udeskole lokalt

Hvis der ikke er en passende kategori endnu, så send en besked til info@skoven-i-skolen.dk - så opretter vi kategorien.

Del ideer via kortet

For lærere og alle andre med udeideer
Du kan dele dine forløb og aktiviteter via kortet - og knytte dem til et bestemt sted. Så kan dine kolleger - og naboskolerne - få glæde af det, du har udviklet til stedet. Og folk fra hele landet kan finde dem via filtrene på kortet. Du kan bruge knappen over kortet - og formularen her:

Ny bog

Dyrk dansk derude
Jens Raahauge - tidligere formand for Dansklærerforeningen - har begået en fin lille bog om at dyrke dansk i udeskolen. Læs anmeldelse:

Nye blogs

Langtidsholdbar læring
I syv uger skiftede eleverne i Naturklassen på Rødkilde Skole identitet. De blev til en nordamerikansk skovindianerstamme med en exceptionel god hukommelse. Læs Lasse Bak Sørensens blog:

Tilliden er tydelig
Lærere fra hele verden søger til Danmark for at studere udeskolepraksis, hvor de lægger mærke til tilliden i skolen og det, at børnene lærer for livet. Læs Karen Barfods blog.

Turistprojekt på 7. årgang
To 7.kl fra Hillerød samarbejder om at lave en officiel turistbrochure for unge der kommer til Hillerød. Læs Charlotte og Ulriks blog fra Sophienborgskolen.

Læs flere blogs
Du kan læse mange andre spændende blogs her:

Nyt fra UdeskoleNet

Referat fra sidste møde i UdeskoleNet
Den 28. april holdt UdeskoleNet møde i Fredensborg. Vært var "Skolen i Virkeligheden" - og temaet var stedbaseret læring. Her er referat fra en dejlig dag.

Planlæg udeskole

Årstidshjulet
Brug Årstidshjulet til at planlægge næste års udeskole.

God himmelfart!

SKOVEN I SKOLEN OG UDESKOLE.DK