Kursus med lærerstuderende

Udeskole bør være en del af læreruddannelsen, så studerende forberedes til at arbejde kvalificeret med børnene uden for klasserummet.

På læreruddannelserne uddannes mennesker til at varetage børnenes undervisning i mange fag og på mange måder. På læreruddannelsen i Nørre Nissum (VIA) har vi i de sidste mange år hvert år afholdt et 40 timers udeskolekursus. Kurset er bygget op, så de studerende lærer om udeskole både gennem udeskole - ved at anvende skolens fag i natur- og kulturmiljøer uden for klkasserummet, ved at opsøge steder og mennesker der kan berige læringens indhold, og ved at lave mange forskellige aktiviteter, og ved at arbejde med læringsteori og didaktik.

Her er et helt enkelt kastespil lavet af flækkede pilekviste der er tegnet på. Med to ens kviste, kan et kast give point når de lander med et "par" vendende opad, feks to pile. Så her er eet point.

Det er nemlig super vigtigt, at vi hele tiden er klar over og holder fast i, at udeskole begrundes teoretisk, men udføres praktisk. Så der for MÅ studerende både kunne forholde sig kritisk til udeskolens hvorfor, men samtidigt også med kvalitet kunne gennemføre udeskolens hvordan.

Vi er netop her i uge 15 blevet færdige med endnu et hold, der om kort tid er klar til at bevæge sig ud i folkeskolen. Glæd jer!

Alle skribenter

Andre blogindlæg af Karen Barfod