Forkert udeskole?

Jamen åh det er jo ikke rigtig udeskole, det vi laver - siger læreren og kigger lidt væk. Jeg har spurgt læreren ind til hvad de laver på deres skole, ude.

Rigtig og forkert udeskole findes ikke.

Udeskole er, når eleverne undervises regelmæssigt uden for klasserummet, i naturen, i samfundslivet eller på virksomheder.

 

Heri ligger der uendelige muligheder for at lave elevaktiverende, motiverende undervisning i autentiske omgivelser - eller at didaktisere det store rum med fantasi. Udeskole rummer et hav af praksisformer, og sommetider bliver undervisningen god, fordi du som lærer tager nogle gode, gennemtænkte eller spontane valg.

Men det er ikke forkert udeskole. Når vi måler på hvad der sker med elever der undervises ude, så skal vi jo vide hvad det er vi måler på. Derfor sætter vi en grænse ned, fx mindst 5 timer om ugen mindst 3 måneder to gange om året. Men det er ikke den pædagogiske praksis, det er et positivistisk mål når vi forsøger at måle den lillebitte del af undervisningens effekt, vores forskning åbner op for. I Quebec, Canada, måler de på effekten af 2 timer ude om ugen i tolv uger. Der er så mange betydninger af at gå ud med eleverne, så lad dig ikke bremse af om det er rigtigt eller forkert udeskole.

Det er nemlig altid rigtigt at lave god undervisning.

Alle skribenter

Andre blogindlæg af Karen Barfod

Viser  ud af