Skrevet af Ulrik og Charlottes blog | 7. maj 2014
Mønsted kalkgruber
En weekendtur til Fur endte med 700 års kulturhistorie i Mønsted kalkgruber, og ideerne til udeskole var åbenlyse.
Et besøg og samarbejde med Mønsted kalkgruber kan skabe grundlag for fantastiske udeskoleforløb.
Ved et enkelt besøg, ser man hurtigt de muligheder der ligger i dette sted. Historierne om de mange mennesker, der har knoklet i gruberne, bliver tydelige når man selv kommer ind i gangene. I et smukt multimedieshow under jorden, får man historierne om dette steds udvikling, og nuværende tilholdssted for flagremus og ost fra Arla. Kalkværkets store skorstene står som et tydeligt varetegn for dette steds erhverv.
Et oplagt læringssted for udeskole, hvor geografi, samfundsfag, biologi, natur/teknik og dansk kan inddrages.
Se mere på www.monsted-kalkgruber.dk
Andre blogindlæg af Charlotte Åsell Pedersen og Ulrik Engkær Hansen
Vejrhanen der fortalte som vinden blæste
En danskfaglig dag på Sophienborgskolen, hvor stedet det didaktiske- hvor er i fokus.
Vil du ikke høre - må du føle
Udeskole, åben skole eller skolen i virkeligheden er begreber der flyver rundt. Men har alle ikke samme mål?
Udeskole og sprog
På den helt fantastiske plet "Troldehytten", i nærheden af Troldehøjen ved Gjern, tilbragte jeg tirsdag d. 9/12 i selskab med sproglærer fra Virklund Skole.
Udeskole- lige til at gå til
Ny bog om udeskole præsenterer konkrete forløb, som kan inddrages i din eksisterende undervisning.
Ud med indskolingen
Oplæg om tankerne bag udeskole og ideer til udeskoleundervisning i nærmiljøet for lærer og pædagoger i Vejle. Uvforløb: Idrætsmusen og quiz og byt idræt.
Udeskole blæser med en frisk vind over landet
Kommuner og skoler landet over har taget hul på reformen med inspirationsdage, læringsdage mv. alle i håb om at børnene i de danske skoler bliver dygtigere.
Dansk i alle retninger
En fingers gentagne prikken på armen og lyden af en ivrig 1. klasse- hvo` snart må vi begynde! Sørøvertema i D`dansk læseforståelse og naturlig tværfaglighed.
Opfølgning på turistbrochureprojektet på 7 årgang
Næste skridt i arbejdet med turisbrochureprojektet